САБИНЕ КИНКАРЦ

Истината е първата жертва по време на война. В ерата на интернет това изречение е по-актуално от всякога. Ще успее ли Западът да спечели информационната война срещу държавно-контролираните медии и пропагандата им? Какви информационни предавания гледат например младите руснаци, живеещи в Германия? Една руска студентка беше задала този въпрос на свой съотечественик в Берлин. Той отговорил, че германските информационни емисии му се виждат твърде скучни. Той предпочитал руските телевизионни емисии, защото новините там се поднасяли много интересно и развлекателно.

Каква роля играе Дойче Веле в тази информационна война срещу държавно контролираните медии и тяхната пропаганда? – беше запитан генералния директор на медията Петер Лимбург, който участва в дискусия под мотото: "Търсене на истината в информационната джунгла - какво могат да противопоставят западните демокрации на пропагандата?".

"Не е наша работа да противодействаме на пропагандата. Ние залагаме на сериозната журналистика, която понякога може да изглежда и скучна. Тя обаче ни помага да просвещаваме хората, да им предлагаме убедителни информации и да водим с тях диалог", каза Петер Лимбург.

Успехът на руснаците

Някои телевизии като "Russia Today", която от ноември 2014 година излъчва и програма на немски език, преследват други цели. Петер Лимбург заяви, че техническото ниво на тази телевизия е добро, а голяма част от програмите й са приятни, но не и напълно достоверни.

Тъкмо в това е и проблемът. Колко е успешна руската пропаганда и в Германия показва наскоро проведена анкета на института „Forsa”. От нея става ясно, че повечето германски граждани не се чувства добре информирани за украинската криза. 58% от анкетираните смятат, че германските медии не предлагат балансирани информации за положението в кризисния регион. Само 33% от анкетираните са на противоположното мнение.

"Щом нашите граждани смятат, че тукашните медии не си вършат добре работата, значи руснаците са извоювали огромна победа", коментира дългогодишният дипломат и председател на Конференцията за сигурност в Мюнхен Волфганг Ишингер, който също участва в дискусията.

С факти срещу пропагандата

„Темите, които постоянно предъвква руската телевизия са няколко: Украйна, победата на СССР във Втората световна война, колко глупави са американците и колко е слаб Западът", каза Петер Лимбург и добави: „Затова пък напразно ще търсите в руските телевизионни предавания информации и репортажи за ежедневието в Русия, за тежките социални проблеми, за опазването на околната среда, за състоянието на руската икономика или за това дали е добре Русия да се превръща в младши партньор на Китай. Не е наша работа да контрираме руската пропаганда. Наша задача обаче е да подхващаме тези „забранени” теми и да ги препращаме към Русия", каза Лимбург.

Според него е много важно медиите да се отнасят с уважение към хората, без да им налагат своето виждане. "Длъжни сме да им обясним, защо нашите ценности и нашият начин на живот са реално функциониращи”, добави той.

"Факти, факти и пак факти. Това е единственият начин, за да бъдат убедени хората в правотата на тези ценности, смята Волфганг Ишингер, признавайки, че битката срещу пропагандата не е лека работа: „Пропагандата не е нещо ново. От векове тя е изпитано средство за правене на политика, особено в кризисните региони. Новото е, че днес има модерни технологии и интернет, които играят все по-значителна роля в тази връзка", каза още Ишингер.

Силата на социалните медии

Това си личи не само в пропагандната кампания на „Ислямска държава", но и в бежанската криза. Ясно е , че хората, устремили се към Европа, не могат да четат дълги вестникарски статии и да гледат телевизия. Те се информират от приятели - чрез социалните медии. Никой не може да се противопостави на силата на снимките, разпространявани чрез интернет. „Много хора не успяха да разберат това навреме”, казва Ишингер, визирайки и германското правителство. "Кадрите на хилядите бежанци, посрещани в Германия с отворени обятия, са един вид покана, казва дипломатът.

Той смята, че германските посолства в транзитните държави са длъжни да предприемат конкретни мерки. "Там трябва да работят сътрудници, които денонощно да разпространяват истинските факти чрез Туитър и Фейсбук. Хората трябва да разберат, че в Германия има не само хора с отворени обятия, а и препълнени приюти за бежанци, както и неонацисти, които хвърлят камъни", казва Волфганг Ишингер. Генералният директор на Дойче Веле Петер Лимбург споделя това становище: "Не всичко е толкова розово. Затова е най-добре да информираме винаги и за двете страни на медала”.

Текстът е от Дойче веле.