Приватизационната процедура за "БДЖ-Товарни превози" ще бъде спряна, а в компанията започват масови уволнения. Това научи Клуб Z от източници от компанията.

Още в края на миналата седмица синдикалните лидери в жп превозвача са били попитани как гледат на план за реформи за запазване на компанията като държавна и провеждане на план за реформи в компанията. Профсъюзите отговорили утвърдително и в четвъртък е насрочена първата среща, на която Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще обяснява идеите си за бъдещето на железницата.

Синдикатите чакат да чуят и колко от членовете им е планирано да отидат на трудовата борса. Най-оптимистичната прогноза е за между 500 и 700 служители, но има вариант да са повече от 1000.

"Ние сме категорично против приватизацията на БДЖ-Товарни превози". Заявили сме го от самото начало и сме готови в компанията да започнат истински реформи", заяви Марио Нинов от КТ "Подкрепа" пред Клуб Z.

Според него съкращенията са наложителни, но компанията можела да оцелее и без те да са масови. Нинов смята, че голямата част от уволнените трябва да са от административния персонал.

От КНСБ също знаят, че оцеляването на товарното поделение на БДЖ е невъзможно без стотици хора да загубят работата си.

"Намираме се в деликатна ситуация. Компанията в момента е непродаваема и със сигурност ще се наложи освобождаването на голяма част от персонала", обясняват от профсъюза.

БДЖ затъва прогресивно с всяка измината година, но след идването на власт на второто правителство на ГЕРБ процесът застрашително се ускори. Ето какво показват най новите данни: през първото тримесечие на 2014 г. (б.а - правителството на Пламен Орешарски) "БДЖ-Товарни превози" са превозили 2,279 милиона тона товари. За същият период на 2015 г. количеството спада на 1,835 млн. тона, а през т. г. е едва 1,380 млн. тона.

През април има известна стабилизация, но от началото на този месец енергийният бос Христо Ковачки започна да ползва изцяло собствени влакове и се отказа окончателно от услугите на държавния мастодонт. Така БДЖ ще трябва да преглътне пореден спад на превозите, който ще свали обема на работа до смешните 5-6 млн. тона през 2016 г. За сравнение през 80-те години на миналия век компанията е превозвала повече от 30 пъти по-големи обеми.

Спирането на сделката за "БДЖ-Товарни превози" е съвсем логично с оглед на това, че и досега тази сделка бе чисто камуфлажна. Кредиторите на компанията отказаха споразумение с транспортния министър Ивайло Московски и на практика могат да блокират една бъдеща приватизационна процедура когато си поискат. Освен това БДЖ е в толкова тежко финансово състояние, че никой не иска компанията, чиито активи се измерват в ипотекирано при заемодатели старо желязо.