Къде по-грубо, къде с мярка мнозина продължават да се шегуват с Нобеловата награда за литература на Боб Дилън. Но на колко други нобелисти ръкописите им приживе са излагани в рамка в художествена галерия? Текстовете на 60 от най-популярните песни на Дилън, написани на ръка, са наредени в изложбата Mondo Scripto в галерия Halcyon в Лондон. Листовете с почерка и подписите на Дилън ще останат в галерията до 30 ноември, след което тръгват на световна обиколка през 2019 г., съобщава сайтът Artnet.com.

Ръкописите са придружени от скици на Дилън, които, както казва той самият, „идват директно от песните“. Певецът е познат с честото преправяне на текстовете си и сега почитателите му ще видят промяната в някои оригинали, направена, за да звучат по-актуално. Така например Дилън почти изцяло е променил текста на песента Tangled Up in Blue от 1975 г. Протагонистът вече не „използва малко повече сила“, а „остави закона да си свърши работата“. Други негови произведения, получили значителни поправки, са Gotta Serve Somebody от 1979 г., If You See Her, Say Hello от 1975-а и When I Paint My Masterpiece от 1971 г.

Рисунките също хвърлят светлина към значението, придадено в песните. Изображението към The Times They Are a Changin, превърнала се в химн на движението за граждански права от 60-те, ни показва гледната точка на човек, застанал в Овалния кабинет, вперил поглед към гневна протестираща тълпа под прозорците му. В изложбата може да се види още рисунка към Knockin’ On Heaven’s Door от 1973 г.

Това е първият път, в който Дилън „смесва заедно артистичните си дисциплини“, коментира директорът на галерията Пол Грийн.

Експозицията в Лондон е само намек за това какво предстои през 2019-а – текстовете и рисунките на Дилън тръгват на турне, което ще започнe от Азия, ще обиколи Китай и Япония, преди да стигне в САЩ.

Познат като текстописец, Дилън е първият музикант, който печели Нобелова награда за литература през 2016 г., аргументът на Нобеловата комисия е, че изгражда нови поетични изрази в традицията на великите американски песни. Като художник той има по-трудна реализация – когато негови картини, изобразяващи пътуването му до Азия, бяха подредени в изложба през 2011-а, той бе обвинен, че е плагиатствал от снимки на фотографите Анри Картие-Бресон и Леон Бюзи.

"Площад Славейков"