Близо 78% от шофьорите у нас би трябвало да получат бонус - по-евтина застраховка "Гражданска отговорност", ако бъде въведена системата "бонус-малус" при изчисляване на цената. Това показват изчисления на Комисията за финансов надзор, която организира обществено обсъждане на предложението за нов метод за ценообразуване на задължителната застраховка.

Системат "бонус-малус" предвижда въвеждането на скала, чрез която водачите да попадат в различни категории на рисково поведение. Така изрядните шофьори, които не нарушават правилата, биха постигали 25% намаление от стандартната цена на "Гражданска отговорност", а тези със сериозни нарушения ще плащат до 400% по-скъпо. Според сметките на КФН така в най-добрия случай шофьорите ще плащат средно 225 лв. годишно, а в най-лошия - 1200 лв.

Една година ще е нужна на водач, за да промени мястото си в скалата за оценка на риска към по-добро, стана ясно още по време на обсъждането. Това значи, че за тежко пътно нарушение - например движение със скорост много над ограничението - шофьорът може директно да скочи на +400% за цената на "Гражданската отговорност", а след това ще са нужни поне 12 месеца, за да стигна обратно до нулевата база за задължителната застраховка.

Проектът за наредба, подготвен от КФН, тепърва започва да се обсъжда. До 10 декември се приемат предложения за изменение на документа, а след това ще се проведе голяма обществена дискусия, за да бъдат изчистени всички спорни текстове, стана ясно още днес. 

Заради повишаването на цените на "Гражданската отговорност" имаше и протести. От ГЕРБ внесоха и приеха промени в Кодекса за застраховането, с които се слага "таван" на допустимите обезщетения за нанесени неимушествени вреди на по-далечни роднини и близки на загинал на пътя. Първоначално идеята бе таван да има за всички неимуществени обезщетения, но след обществено недоволство премиерът Бойко Борисов "спря" промените, внесени от депутатката Менда Стоянова. И бе предложен по-лек вариант.