Удължаване на сроковете за подновяване на лицензи, продължаване на договори и разсрочване или опрощаване на такси са част от мерките, които включва пакет от законодателни предложения в подкрепа на транспорта, обявен днес от Европейската комисия.

Той покрива въздушния, автомобилния, железопътния и водния транспорт - секторите, които са сред най-тежко пострадалите от затварянето на границите и забраните за пътувания.

"Днешните предложения представят конкретни пътища да бъде улеснено всекидневното функциониране в транспортния сектор. Те също трябва да позволят на компаниите да се съсредоточат върху своето възстановяване", каза комисарката по транспорта Адина Вълян.

Всички видове транспорт ще бъдат облагодетелствани от предложение да бъдат удължени сроковете на валидност на различни лицензи и сертификати, съобщи Комисията. Тя каза и че ще бъдат отложени и някои периодични проверки, свързани със сигурността на пътния, железопътния, речния и морския транспорт.

В авиацията предложението се отнася за наземните служби, чиито договори могат да бъдат продължени, за да бъдат избегнати сложни търгове и позволява концесии, които ще предотвратят блокирането на летища, ако тези служби фалират. Предложението също модифицира временно правилата за лицензиране на въздушни превозвачи, за да облекчи финансовите им проблеми, свързани с коронавируса.

Предложение за поправка в регламента за пристанищните такси ще позволи на държавите членки и на пристанищните власти, ако желаят,  да отлагат, намаляват или отменят таксите на ползвателите на пристанищата, за да запазят корабните и фериботните компании така нужната им днес ликвидност.

В железниците Комисията предлага да бъде удължен с три месеца срокът, в който държавите членки са длъжни да въведат европейското законодателство за сигурност и оперативна съвместимост.

Комисията също е отговорила положително на молби от 11 държави членки за временно изключение от правилата на ЕС за работното време и почивките на водачите. Това се налага заради опашките по граничните пунктове и ограничения достъп до санитарна инфраструктура. Още девет държави са поискали такива изключения и ще ги получат, съобщи Комисията.

Предложенията се нуждаят от одобрението на Съвета на министрите и на Европейския парламент.