"Организационен проблем, който мениджмънта на болниците успява да преодолее". Така министърът на транспорта Росен Желязков "диагностицира" тази сутрин по бТВ проблема с пациенти, които не получават навреме болнично лечение или им е отказван прием. По думите му има и "създаване на паника", когато подобни случаи с конкретни пациенти се "популяризират масово". 

Според министъра мерките на правителството да навременни, той не споделя виждането, че имало хаос. И той самият не е привърженик на по-строгите противоепидемични мерки: 

"Всички мерки се взимат според степента на нарастване на пандемичната ситуация. Вие помните, че имахме закон за извънредното положение, мерките след изтичането на неговото действие бяха ясно предвидени, както и срока за продължаване на определени мерки за икономиката, така и за подготовката на системата. Виждате, че и в други страни, които са силно засегнати, мерките се вземат стъпаловидно. Не мисля, че правителството е закъсняло с мерките".

Росен Желязков също така обяви, че „самата медицинска гилдия прави взаимоизключващи се предложения за това кога пациентът трябва да постъпи в болница".

"Това е каскадно действие, което трябва да се взема предвид. Има гласове за пълен „локдаун“ и такива, че мерките в момента са много строги“,  допълни той - „Вижда се, че и при пълно затваряне и при настоящите мерки тенденцията е една и съща и е съпоставима“.

Според него, когато става въпрос са противоепидемичните мерки в обществения транспорт, "няма как на всеки пътник да сложим пъдар".

"Отговорността за носенето на маски е на всеки от нас"

"Не може да пуснем отделна маршрутка или трамвай за всеки пътник", коментира министърът. А на конкретен случай с претъпкан вакон във влак обясни, че случаят бил единичен и проблемът с неработеща мотриса, заради която се стигнало до струпване на пътници, бил решен само за ден. 

Отговорност на шофьорите било да правят така, че да няма твърде много хора в превозни средства като маршрутни таксита. Желязков обаче предположи, че „ако питаме тези хора дали искат да се возят в претъпкана маршрутка или да не пътуват, те сигурно ще изберат първото".

Министърът не отговори на въпрос, поставен му малко по-рано от социалиста Георги Свиленски - дали би се подкрепило предложението на социалистите в бюджета за 2021 г. да се отпуснат 25 млн. лв. допълнително за стимулиране на обшествения превоз в планинските и труднодостъпни региони. Вместо това Желязков разказа как като един от най-засегнатите браншове от коронакризата, транспортният бранш в лицето на автобусните превозвачи ще получи 10 млн. лв. компенсации. Общото увеличение на бюджета за транспорт догодина пък изчисли на 120 млн. лв. Ресурсът е дошъл от концесията на Летище София, обясни министърът. И изброи как по Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕК до 2024 г. ще бъде осигурен още 1 милиард лева, а по ОП "Транспорт" се предвиждали още 2 млрд. лв. за 7-годишния програмен период. Парите щели да се харчат за модернизацията на транспорта, основно в Северна България, декарбонизация, дигитализация и енергийна ефективност. Как точно  - вече се обсъждало в бранша и научните среди. 

"В момента се прави проверка на повишението на таксите на летище София и дали то е законосъобразно, но резултатите ще са ясни и процедурата вероятно ще завърши, след като концесионерът е поел управлението на аерогарата", каза още Росен Желязков.