В навечерието на първото заседание на парламентарната комисия за изменения в конституцията, Върховният административен съд (ВАС) излезе със становище по предлаганите от управляващите текстове, по същество, представляващо разрушителна критика.

ВАС е категоричен, че измененията в осноявния закон могат да станат само със свикване на Велико Народно събрание (ВНС). Оттам отправят и критики, че изпълнителната власт се опитва да контролира съдебната, както и че се създава опасна възможност всеки следващ парламент да си създава своя съдебна власт с избор на нов ВСС. Някои от предложенията от ВАС дори определят като "екзотични схващания" на вносителя - правосъдният министър Христо Иванов, с някои поправки на депутатите от управляващите партии.

Върховните съдии се позовават на няколко решения на Конституционния съд, според които въпросите за промяна във формата на държавно устройство и на държавно управление са в правомощията на ВНС. Според тях формата на държавно управление се определя не само от характера на държавата като парламентарна или президентска република или монархия, а в нея се включва и изградената система от всички основни конституционни институции, които доразвиват парламентаризма, тяхното съществуване, мястото им в съответната власт, организацията, условията, начина на формиране и мандата им. Следователно, за да има промяна в някоя от тези институции, трябва ВНС.

Същото важи и за мандата на магистратите, смята ведомството на Георги Колев. "Мандатността на органите на съдебната власт, установена в нормата на чл.130 от КРБ (Конституцията на Република България) не може да бъде разрешена законодателно. Нещо повече, тя спада сред онези разпоредби на Конституцията засягащи статута и устройството на държавната власт, чиято ревизия е възможна само в хипотезата на Велико Народно събрание", пишат върховните магистрати и допълват:

"Ето защо така предложеното изменение, създаващо предпоставки за зависимост на съдебната власт, чрез изравняване мандата на ВСС с мандата на Народното събрание се явява в нарушение на основните принципи – разделение и независимост на властите. Настоящият законопроект ограничава независимостта на съдебната от законодателната и изпълнителната власт, чрез подчиняване мандата на ВСС на мандата на висшите органи на изпълнителната и законодателната власт, които всъщност участват в нейното учредяване. По този начин се създава предпоставка – всяко следващо народно събрание да избира свой висш съдебен съвет, т.е. да създава своя съдебна власт."

ВАС има какво да каже и по въпроса с т.нар. общо събрание на съдиите, което излъчва членове на ВСС в съдийската колегия. "Предвиждат се конституционни правомощия на орган – "общо събрание", който всъщност няма конституционно устройство и статут. Това позволява да се заключи, че конкретното предложение е поредната нормативна амалгама, въплъщаваща екзотичното схващане на вносителя, че учредените със Закон органи /в частност ЗСВ/, следва да бъдат доразвити с конституцията", посочват от ВАС.

Оттам смятат и че преобладаващата парламентарна квота в прокурорската колегия противоречи на стратегията за съдебна реформа, според която трябва да има по-малко намеса в работата на магистратите от страна на законодателната и изпълнителната власт. 

Върховните съдии смятат и че премахването на тайния вот при взимането на решенията във ВСС поставя членовете на ВСС в зависимост от избралите ги. "Подобно изменение цели преди всичко контрол върху членовете на политическата квота, които следва също да бъдат независими и безпристрастни, но създава и потенциален риск от осъществяване на натиск и контрол върху членовете на ВСС от професионалните квоти", казват от ВАС.

Цялото становище вижте ТУК