През последните две-три години пазарът на храни у нас се измени значително заради изтеглянето на „Пени маркет“ през 2015 г. и последователните фалити на „Карфур“ и „Пикадили“, показва анализ на Института за пазарна икономика.
Най-отчетлива през този период е експанзията на „Билла“ и „Лидл“, но въпреки това към края на 2015 г. „Кауфланд“ запазва лидерската си позиция с 1,49 млрд. лв. приходи и 55 обекта в страната.
Неин собственик е „Шварц груп“, която държи и другия основен играч на пазара - „Лидл“.
Според данните на Националния статистически институт общият обем на пазара на дребно с храни и безалкохолни напитки през 2016 г. се оценява на приблизително 10,02 млрд. лв.
Данните на Euromonitor за 2016 г. показват, че около 13% от пазара на храни е концентриран в лидера „Кауфланд“.
Веригата заема първа позиция от 2012 г., когато задмина дотогавашния първенец „Метро“, който сега е на второ място с 696 млн. лв. приходи, но значително по-малко обекти – едва 15.
На трето място се нарежда „любимата“ на православния свят напоследък германска верига „Лидл“.
През миналата седмица компанията сътвори грандиозен скандал, като пусна в магазините си серия традиционни гръцки продукти, рекламирани с популярна панорамна гледка на остров Санторини.
В напълно безсмислен опит за проява на либерализъм и верска толерантност обаче на опаковките кръстовете от прочутите сини кубета се оказаха заличени.
От ръководството на супермаркетите се оправдаха, че дизайнът се разработва от международен екип и е унифициран за всички държави, в които веригата оперира.
Това отприщи вълна на недоволство сред потребителите, включително и в България. Стигна се и до призиви за бойкот на продуктите на „Лидл“ на държавно ниво.
Според повечето експерти обаче е малко вероятно настроенията срещу търговската марка да предизвикат сериозни сътресения и да я изместят от челната тройка.
Възходът на "Лидл" е свързан и с успеха на относително новия за страната формат на дискаунтърите – магазини, които се съсредоточават най-вече върху ниските цени на предлаганите стоки, а не върху широкия асортимент.
„Лидл” cе очертава и като основен конкурент на „Билла“ в борбата за овакантените обекти на „Пикадили“, която след месеци агония окончателно фалира през март т.г.
Според проучването на ИПИ именно „Билла“ е четвърта по приходи сред търговските вериги с 575 млн. лв. през 2015 г. и 100 обекта в страната.
След фалита на "Карфур" и "Пикадили" и изтеглянето на "Пени маркет" класацията за най-големите търговски вериги по приходи към 2015 г. изглежда така:
1. "Кауфланд" - 1,487 млрд. лв.
2. "Метро Кеш енд Кери" - 696 млн. лв.
3. "Лидл" - 646 млн. лв.
4. "Билла България" - 575 млн. лв.
5. "Фантастико" - 398 млн. лв.
6."Т-Маркет"- 155 млн. лв.
7. ЦБА - 108 млн. лв.
Пазарът е силно динамичен, като пазарните дялове и собствеността, особено при по-малките вериги, се изменят често и значително.
Териториалното им разпределение – и следователно регионалната им значимост – също са доста различни, показва анализът на института.
„Фантастико“ например е пета по приходи (398 млн. лв.), но се съсредоточава предимно върху столичния пазар и има много малко магазини извън София.
„Метро“ пък разчита на малко на обекти в по-големите градове, но те са със значително по-голяма площ от тази на повечето конкуренти.
СВА, която има 109 млн. лв. приходи, пък се съсредоточава върху Варна и региона, въпреки че има магазини и в други градове.
Докладът на ИПИ разбива мита, че в големите търговски вериги се продават предимно стоки с чуждестранен произход. По последни данни около 60-70% от тях са от български доставчици.
По приблизителни оценки за 2015 г. те са внесли ДДС за 1,4 млрд. лв. и данъци върху труда за 170 млн. лв.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни