По повод предстоящия "черен петък" от МВР припомнят, че често големите търговски сгради, в които се наблюдава концентриране на много хора, са обект за извършителите на джебчийски кражби. Те в  повечето случаи се възползват от невниманието на клиентите и слабия контрол върху личните им вещи, за да отнемат пари, документи и мобилни телефони, допълват от полицията.

"Потенциални жертви обикновено са клиенти, чието внимание в  момента е привлечено от други фактори. Експертите препоръчват в такива случаи да не се носят скъпи мобилни телефони, пари и документи във външните джобове или на лесно достъпни места и в никакъв случай вещите да не се оставят без надзор и пряк визуален контакт."

От Главна дирекция "Национална полиция" напомнят още на потребителите на интернет да не се доверяват на сайтове, на които не е посочено конкретно юридическо лице и ЕИК на фирмата.

"Засилена бдителност е необходима при пазаруване в новосъздадените сайтове. Особена бдителност е необходима, ако  в сайт, представящ се за български, е посочена чуждестранна сметка за плащане", допълват оттам.

Също със специално обръщение по повод предстоящия интензивен шопинг излязоха днес от Асоциацията за защита на потребителите.

Те са получили множество сигнали за фалшиви отстъпки, които търговците обявяват, но всъщност се оказват търговски трикове.

"Редовна практика е да се обявяват намаления, които достигат до 70-80 процента. Когато обаче клиентът влезе в търговския обект, установява, че намалението важи за 2-3 артикула, които на практика са в ликвидация."

И оттук напомнят, че при интернет търговията потребителите е добре да си направят предварително проучване за цените на стоките, които представляват интерес за тях, за да избегнат фиктивните намаления. Много е важно да извършват своите покупки от утвърдени online-магазини, които гарантират оригиналността и произхода на продуктите.

В Асоциацията за защита на потребителите има получени сигнали предимно срещу сайтове за козметика и парфюми, които доставят реплики, а рекламират стоката си за оригинална.

Оттам апелират също гражданите да бъдат особено внимателни, когато решат да се възползват от промоционални бързи потребителски кредити. По време на празници фирмите използват празничното настроение на хората, като предлагат на пръв поглед "изгодни" кредити. Впоследствие обаче лихвите по тези заеми се оказват много по-високи от средните за пазара, се посочва в препоръките на Асоциацията за защита на потребителите.

"Нуждата кара хората да теглят заеми, достигащи до 5000 лева, а в последно време има и оферти за 10 000 лева само срещу лична карта и то в рамките на един час. Предвид множеството случаи на граждани, подписали доброволно договори за кредити със съмнителни фирми и лихвари, вече е време те да изискват повече информация, преди да предприемат действия. Гражданите трябва да поставят под съмнение обяви за кредити само срещу лична карта и без доказан доход. Такива оферти в никакъв случай не са изгодни, напротив - те са капан за наивници. След време идват събирачите на дългове, а както знаем, в България бизнесът със събиране на задължения все още не е законово регламентиран", напомнят още от Асоциацията за защита на потребителите.

Нова тв съобщи днес, че очакванията са 2/3 от българите да се възползват от намаленията. Напук на традициите на Запад, където милиони щурмуват магазините, у нас близо 70 % от потребителите свързват "черния петък" с пазаруване онлайн.

Дрехи, обувки, спортни стоки, козметика и малки домашни електроуреди ще са най-предпочитани от шопинг маниаците. Като мъжете ще заложат на мобилните телефони, телевизорите и компютрите. Дамите пък ще се насочат основно към продуктите за красота, като парфюми и козметика, както и към детските стоки и играчки.

Зрители вече се оплакват от изкуствени завишения на цените в последните дни преди голямото намаление.

„Обувките, които бях харесала, бяха на 104 лв. В момента са на 125 лв. С 20 % отстъпка, която се изравнява с първоначалната цена”, казва пред медията потребителят Милена Вълкова.

При пазаруването в интернет няма изискване старата цена да е била в сила поне месец преди намалението. Само за дни обаче цената на часовник, продаван онлайн, скочи от 100 долара на над 2000 лева, буквално дни преди "Черния петък".

„Всички продукти, които са част от кампанията „Черен петък” ще бъдат надлежно обозначени и потребителят ще може да се ориентира дали продуктът е със специална, намалена цена. Ние, като търговци, нямаме интерес да правим такива неща”, заяви директорът на онлайн магазин Стефана Здравкова.