Строителна техника, наредена по продължението на "Цариградско шосе" в София, специални билбордове с ликове и надписи "Аз съм строител" - така изглеждаше в сряда "мирната демонстрация", организирана от Камарата на строителите в България (КСБ). Акцията беше внимателно обмислена - тежките машини бяха така строени, че да не пречат на движението по възловия булевард, но да не останат незабелязани. Протестът беше с интересно искане - политиците да не рушат имиджа на бранша. Строителните босове се засегнали от изказвания, с които опозицията ги атакувала, стана ясно от техни изказвания.

От Камарата поискаха да бъдат снети обвиненията за раздути цени, лошо качество на строителството и корупция при провеждането на обществените поръчки за инфраструктура, където всяка година се разпределят милиарди от еврофондове и държавния бюджет.

Според обясненията на председателя на управителния съвет на КСБ инж. Илиян Терзиев целта на протестите била да се подреди браншът и да се създадат правила за работа.

В социалните мрежи "мирната демонстрация" веднага беше окачествена по различен начин - "протест в подкрепа на управляващите се нарича... манифестация", предположиха потребители на фейсбук.

Основно реакциите на бранша били предизвикани от неодобрението срещу качеството на превърналия се в исторически ремонт на "Граф Игнатиев". Заради него преди дни оставка подаде и столичният зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев.

"Браншът е застрашен заради това, че постоянно ни дъвчат. Това не е добре. Кому е нужно това да говориш постоянно, че този е виновен или онзи е виновен. Аз говоря за всички обекти от строителния бранш, и по-точно за тези, на които се работи с публични средства. Те са под прожекторите. Никой не гледа другите обекти, а те са не по-малко важни", каза Терзиев.

От Строителната камара бяха подготвили подписка, подкрепена от 53 хиляди строители, която да внесат в Народното събрание, Министерския съвет и президентството. И направиха рейд по институциите, за да покажат колко са засегнати.

Властта ги подкрепи и потупа по рамото

Управляващите изразиха разбирането си за "недоволството" на бранша към обвиненията на БСП. Часове след старта на "протеста" кабинетът реши да отпусне 1,350 млрд. лв. за строежа на 134 км от магистрала "Хемус".

"Не одобрявам линията за дискредитиране на сектора и призовавам за качествено изпълнение на проектите. От своя страна представителите на бранша заявиха, че спазват всички европейски стандарти при строенето на пътища", написа във фейсбук след срещата със строителните босове премиерът Бойко Борисов.

Регионалната министърка Петя Аврамова след като си видя с представители на КСБ, обобщи, че строителният бранш в страната трябва да бъде подкрепен от всички, за да може качествените строители да не напускат страната.

Отговорността на нейното министерство било да се разплаща със строителите в срок и напомни, че с отпуснатите в сряда от правителството 152 млн. лева ще бъдат разплатени дейности, които вече са извършени.

Илиян Терзиев отрече твърдения, че българските строители работят скъпо. Той извади справка, според която у нас се работи на най-ниската часова ставка - 3,60 евро, най-високата е в Швейцария - 63 евро, а в бившите социалистически страни около България ставките били от 8 евро до 15 евро. Единичните цени за километър магистрали и водни цикли са най-евтини в цяла Европа, продължи той. С подобни ставки нямало как да се задържат строителите.

Председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев съобщи, че на срещата с премиера били обсъдени въпроси, свързани с разплащането на с бранша по проекти, което е било изпълнено с днешно решение на МС, както и това да има предвидимост за бранша. Това изискване на строителите също с днешно решение на кабинета за осигуряване на средства за магистрала "Хемус" било изпълнено. По думите на Терзиев това ще даде предвидимост за бранша в рамките на година и половина - две за малките фирми. Спирането на еврофондовете щяло да е пагубно за бранша, изтъкнал още Терзиев.

От камарата се оплакали на премиера, че търпят загуба от политиката, водена от БСП, каза още председателят на УС на Камарата на строителите. 

После повтори, че строителите нямали нищо против проверките, но искали да са според изискванията на закона. Според него всички проекти, които са изпълнени в страната, били според евронормите и каза, че браншът се противопоставя на неаргументираното говорене.

Според министърката отношенията на ръководенето от нея институция със строителите и членовете на Камарата на строителите в България били на експертно ниво и този процес не се политизира. Строителите в България, членовете на камарата са партньори на министерството не само в пътния сектор, но и по оперативна програма "Региони в растеж" и по Националната програма за енергийна ефективност, напомни Аврамова. От строителния бранш се очаквала мобилизация за проекти, чиито бенефициенти са ВиК операторите в България.

Управляващите щели да бъдат безкомпромисни към качество и срокове на изпълнение, каза още министърката.

За нас е важно строителният бранш в България да има капацитет да изпълни тези дейности, а ние, които управляваме тези обществени средства, ще бъдем безкомпромисни по отношение на качеството и сроковете на изпълнението им, обяви тя.

Представители на камарата бяха и при Цвета Караянчева, която не пропусна да обяви подкрепата си и засипа гостите си със суперлативи.

Българският строител - най-добрият в света

Българският строителен бранш е единен и силен, с висок професионализъм

"Ще направим така, че да облекчим работата на българските строители, за да могат и те спокойно да продължават да утвърждават българския строител като един от най-добрите в Европа и в света“, заяви тя след среща с представители на бранша. 

Радев: Доверието ми няма да бъде спечелено с протести и декларации

Подписката финишира при президента Радев, който обаче не изглеждаше така възторжен.

"Моето доверие и доверието на обществото няма бъде спечелено с протести, декларации и пресконференции, а с качество и прозрачност", каза той.

"Това за мен означава да има целесъобразни и с голяма обществена значимост проекти. Да има прозрачни и честни обществени поръчки, да има такива условия, че всеки лев да отива по предназначение. Контролът да бъде принципен, всеобхватен и безкомпромисен, и съответно нормативната база да ви позволява да изпълнявате дейността по най-добрия начин, в реална и здрава конкурентна среда", продължи той.

И добави, че в тези проблеми изключително важно значение има изпълнителната власт като организатор на процесите. 

Според президента, за да се решат проблемите по най-добрия начин, трябва да е ясно, че в тях има трима важни участници. Той открои изпълнителната и местната власт в ролята на възложител, собствениците и ръководствата на крупните строителни фирми, както и подизпълнителите и хилядите строителни работници, "които съвестно изкарват прехраната си".

От думите на Радев стана ясно, че безрезервната му подкрепа получават само строителните работници.

"Работниците могат да разчитат на моята безрезервна подкрепа и заслужават, както и вие споменавате, и по-добро заплащане, и по-добри условия на труд и предвидимост в дейността си", каза той.

По думите му, хората от своя страна очакват да пътуват безопасно по сигурни пътища, които да не бъдат ремонтирани веднага след въвеждане в експлоатация, а също и да не се срамуват от изгледа на населеното място, в което живеят. 

Малко по-късно председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев обяви в парламента, че държавният глава не е бил коректен.

Президентът каза нещо, което не е коректно – че ние строим безкрайно скъпо и безкрайно некачествено, всъщност ние строим най-евтино в цяла Европа, каза Терзиев.

БСП: едрият капитал на стачка срещу опозицията, това е прецедент

"Да запомним днешния ден, защото той е прецедент в политическата история - едрият капитал на стачка срещу опозицията", заяви Корнелия Нинова за протеста на строителите.

А на бизнеса обеща при евентуално идване на власт на БСП да работят свободно, стига да е качествено:

"Това ще е модел на свободна конкуренция, правила, еднакви за всички, и ще ги спазвате", заръча тя.