В края на предизборната кампания за местните избори – към 24.10.2019 г., политическите партии са похарчили общо 1 713 280 лв. (без ДДС) за медийно отразяване. Най-много пари са отделили от коалицията ВМРО-БНД, следвани от БСП. Изненадващо на трето място се класира "Атака". Сред бенефициентите - БНТ е получила най-много средства, следвана от Нова и бТВ. 

Това сочат данните на Института за развитие на публичната среда, който традиционно проследява дали доставчиците на медийни услуги спазват изискванията в Изборния кодекс (ИК): да публикуват договорите си с политически субекти в 3-дневен срок от подписването им; да не ги премахват преди обявяването на резултатите от вота.

Мониторингът обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, договорите сключени от тях и публикувани на интернет страниците им. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, са включени и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции). 

Колко дават партиите? 

Коалицията на ВМРО и Българско национално движение е изхарчила до момента почти 320 000 лв. за отразяване. Разбивката на отделните договори показва, че най-много пари са потекли към Нова телевизия, БНТ, бТВ и Канал 3. Четирите канала формират цели 70% от общите средства, които "войводите" са дали в кампанията. Останалите 30-на процента са разпределени в по-голямата си част към различни онлайн издания. По време на цялата кампания ВМРО-БНД беше участникът, инвестирал най-много средства за отразяване. 

От БСП пък са отделили почти 250 000 лв. за медийно отразяване и запазва второто си място по този показател. Червените са предпочели да инвестират най-много средства в Нова телевия, където са наляли над 100 000 лв. или цели 40% от целия си бюджет. Следват Дарик радио и в."24 часа".

Изненадващо е обаче третото място в класацията - "Атака". Националистите на Волен Сидеров са увеличили изразходваните средства ударно през последната седмица на кампанията и общата стойност на заплатените от тях медийни пакети достига близо 150 000 лв. От тях най-много са отишли при Нова телевизия и бТВ. Трета се нарежда БНТ, въпреки последните известни търкания между лидера Сидеров и изпълнителния директор на националната телевизия Емил Кошлуков. 

Управляващите от партия ГЕРБ са похарчили значително по-малко от коалиционните си партньори и основните си опоненти и заемат шесто място с 125 898 лв. (без ДДС). 

Един от двамата основни кандидати за кметския стол в София - Мая Манолова, която е издигната от Инициативен комитет, е изхарчила близо 75 000 лв. Разбивката сочи, че средствата са отишли най-вече в бТВ, БНТ, в. "24 часа" и електронното издание Дир. 

Прави впечатление, че орязаните по-рано през годината партийни субсидии вече се отразяват на начина, по който партиите харчат средствата си. През тази година се наблюдава съществено намаление на общите платени средства за медийно отразяване. Най-вероятната причина за намалените през настоящата кампания средства за реклама в медиите, смятат анализаторите, е силно орязаната държавна субсидия, която от първи юли вече е 1 лв. за получен глас. Възможно е и участниците да са заложили основно на агитация сред избирателите.

Печелившите медии

Очаквано - най-много от средствата на партиите са насочени към БНТ. Националната телевизия е получила общо 288 000 лв. ВМРО, ДПС и Демократична България са трите политически субекта, които са дали най-много на телевизията за отразяване. Споменатата вече "Атака" е на 4-то място, далеч преди БСП и ГЕРБ. 

Много силен финал на кампанията прави Нова телевизия, която през последната седмица бележи почти четирикратно увеличение на приходите спрямо предходната седмица. Номинално тя е получила 246 000 лв. Най-много пари там са дали от БСП, следвани от ВМРО. Изненадата идва от третото място - Земеделски съюз "Александър Стамболийски", които са отделили почти 30 000 лв. за медийно отразяване в Нова. Четвърти са от "Атака". 

Първата тройка се допълва от бТВ, която е взела малко над 150 000 лв. Огромната част от средствата са дошли от ВМРО и Демократична България, съответно с 60 000 лв. и 50 000 лв. 

Прави впечатление класирането на свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски телевизия Канал 3. Както Клуб Z писа - при представянето на резултатите от изследването към 6 октомври или близо 20 дни пред настоящите резултати, медията беше на първо място по приходи в размер на 130 000 лв. Сега, само два дни преди изборите, общият приход е равен на малко над 132 000 лв. Излиза, че въпреки много силното начало на кампанията, Канал 3 е реализирала приход от само 2 000 лв. за медийно отразявне през последните 20 дни. Очаквано - партиите, които са вложили най-много средства в телевизията, са ВМРО и ДПС.

Сред печатните медии отново най-предпочитан е в. 24 часа с приходи от 112 597 лв. От регионалните медии начело продължава да е пловдивският в. Марица с 62 620 лв., като той изпреварва по приходи редица електронни медии (търговски телевизии и радиостанции), а също и национални печатни издания като в. Труд 47 972 лв.

Някои особености

И през тази кампания има медии, които публикуват, а след това заличават договорите си. Такъв е случаят на в. Арда Нюз, който имаше обявени договори с Движението за права и свободи, но в последствие ги премахна от своята онлайн страница. “Изчезнал” е и договор между БСП и сайта Епицентър, пишат от Института за развитие на публичната среда. 

"Практиката за сключване на безвъзмездни договори се разширява, като такива имат две от партийните телевизии – БСТВ и Алфа, със съответните свързани с тях политически субекти. Същевременно ТВ Евроком (която традиционно публикува редица договори за безвъзмездно отразяване) и ТВ Европа (която имаше такъв с ГЕРБ) премахнаха по средата на кампанията информацията за безплатно отразяване. Стойността на безвъзмездните договори трудно би могла да бъде оценена. Възможно е те да са част от пакетна услуга и да се включват под формата на бонус. Все пак е странно, че някои медии вече не предоставят данни за този тип договори, като по този начин нарушават изискванията на ИК", посочват още анализаторите.

Продължават и да се наблюдават медии, които категорично не спазват разпоредбите в ИК. Част от тях не са обявили сключени договори, въпреки че на интернет страниците им има политическа реклама – за различни участници в изборите и най-често под формата на банери. Такива са вестниците "Борба" и "Старозагорски новини".

Други от включените в мониторинга медии пък публикуват съдържание, което очевидно е предизборна агитация, но не го маркират като такова. Използват се цели рубрики – “Твоят кмет” (в. 24 часа), “Моят град” (в. Стандарт), “Така каза кметът” (в. Труд), които представят материали с политическа реклама, но без обозначение.

"Изложеното до тук ни дава основание да предполагаме, че или голяма част от агитационните материали всъщност са редакционно съдържание, или реалната сума за медийно отразяване е по-голяма от обявената", констатират от Института.