Оптимистичният сценарий към момента дава хоризонт от 14 май учениците да се върнат в класните стаи. Ако това се случи, националните зрелостни изпити ще бъдат изместени от 4 до 10 дни. Така възможни дати за матурите след 12 клас ще бъдат между 30 май и 1 юни. А университетите ще изтеглят своите кандидатстудентски кампании поне със седмица напред. Той  успокои кандидат-студентите, че българските и европейските университети ще изтеглят с няколко седмици напред своите кампании.

Това стана известно от думите на министъра на образованието Красимир Вълчев, който даде пресконференция, след като правителството поиска удължаване на извънредните мерки до 13 май.

По думите на министъра днешната ситуация е на ускорено увеличаване на броя на заболелите. Не сме достигнали пика, каза той.

Дните между 13 и 16 април, които са част от великденските празници за учениците, за да не остават децата съвсем без занимания, да бъдат използвани за занимания по интереси, музика, изобразително изкуство, консултации и т. н. Но това трябвало да се доуточни със социалните партньори. 

От министерството ще предложат отлагане със седмица на изпитите след 7 клас. Така планираните за 7-9 юни изпити ще бъдат преместени на 13-15 юни. 

Министър Вълчев смята, че няма пречка да се направи външното оценяване за 4 и 10 клас. Нито едно дете няма да отпадне, ако не се справи, но всяко дете ще има възможност да вземе сертификат по език, каза той. 

Той беше категоричен, че матурите за 7 и 12 клас ще останат. Ще се направи контролно замерване докъде са стигнали училищата във вземането на учебния материал. Вероятно е да се включи само част от материала от втория срок, като последните теми и раздели от учебната програма могат да отпаднат за матурите. 

"За темите на изпитите ще се съобразим с това докъде са достигнали най-бавните училища", добави Вълчев. 

Няма да могат да се проведат националните кръгове на олимпиадите. Ще се препоръча на университетите да вземат резултатите от областните кръгове, каза още Вълчев. 
 

Прегряване

Министър Вълчев коментира, че дигиталното обучение, което внедриха всички училища и университети през последния месец, е допринесло дори за ограничаване на разпространението на коронавируса, защото е ангажирало времето и вниманието на учениците.

Последните оценки на обучителния процес при учениците обаче показали, че много учители и ученици били силно натоварени от новия режим на работа. Има сигнали за претоварване и на децата, и на учителите, каза Вълев. Той добави, че ще се създаде национален виртуален център с психолози, които ще работят с деца и преподаватели.  


Учебни занимания и през юли

Много е вероятно през юни всички училища, които са пропуснали уроци и теми от учебния материал, да ги вземат през съботите на юли. Министър Вълчев уточни, че няма да има единно отучване, защото няма и единно електронно обучение и различните училища вземат материала с различно темпо. Разминаването било още от грипните ваканции, които в отделните области били обявявани по различно време.

"Фактът е, че е трудно", каза Вълчев. 

И благодари на родителите и учителите за усилията през този месец. Вълчев сподели, че все още има училища, които не са успели да внедрят пълноценно дистанционното обучение и всички онлайн платформи. Но продължават да се дават препоръки, а училищата обменят практики.

В следващите дни предстои среща с представители на учителската общност и синдикатите, за да се даде оценка на дистанционното обучение. 

До дни ще бъдат осигурени защитни облекла за медиаторите в смесените райони. Най-трудно е да се справят с обучението в общностите с концентрирани ромски общности, каза Вълчев.