Детайлните илюстрации в книгите и учебниците пречат на децата на възраст между 6 и 8 години да се съсредоточат върху разбирането на текста, се казва в изследване на Университета „Карнеги Мелън” в Пенсилвания, публикувано в научното списание „Нейчър”. Експертите са стигнали до извода, че разноцветните картинки, особено ако са твърде много и въпреки че са използвани, за да мотивират начинаещите читатели, имат всъщност обратен ефект.

Анна Фишър, учен от университета в Пенсилвания, разказва, че тя и колегите ѝ помолили възрастни да подберат от детска книга тези илюстрации, които не са ключови за разбиране на смисъла ѝ. Те били премахнати в част от текста. Книгата била дадена на деца в ранните ученически години на възраст между 6 и 8, на които били поставени устройства за проследяване посоката на погледа. Станало ясно, че в тази част от книгата, където нямало излишни илюстрации, те се разсейвали по-малко и по-добре разбрали смисъла на текста.

„В тази възраст децата са в преходен период, в който от тях се очаква все повече да четат самостоятелно – казва авторът на доклада, психолог Касондра Енг, също от университета „Карнеги Мелън”. – Този проблем изпъкна още по-ясно по време на дистанционното обучение заради пандемията, когато децата учеха повече самостоятелно.”

Авторите на изследването ще предложат на образователните институции да намалят броя на илюстрациите в учебните материали, за да подобрят резултатите на децата в училище.

Площад Славейков