Един кораб, натоварен с 3000 т карбамид и още толкова гориво, се лашка в сигурно най-красивото място в Северното ни Черноморие. И във всеки момент може да се излее в рая.

Вече 17 дни „Вера СУ“ е на Камен бряг, вързан на едно въже за скалата и закотвен. Единственото, което прави нашата държава, е да си измива ръцете и да търси оправдания. Община Каварна обяви частично бедствено положение. И какво от това?

От екоминистерството огласиха, че товарът не е опасен, като се позова на оценка на Брюксел. 

„Бяхме изправени пред две кризи – административна и екологична. Недопустимо е страна членка на ЕС да допусне кораб, който видимо отива към брега, натоварен с насипен карбонит, забранен от ЕС да се превозва в този вид, да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и защитената зона "Яйлата"!, заяви министър Асен Личев.

Може и журналистите да не са чули правилно. Но карбонитът се въртя навсякъде, без да бъде опроверган.

В медиите пък плъзна твърдото обяснение, че товарът е карамбид

Министърът на отбраната Георги Панайотов, с присъщото си чувство за хумор заяви: какво да направим, да торпилираме кораб, който се е отклонил малко от курса си?  Нямало опасност за националната сигурност. Ами малко-малко, ама една екобомба стигна до брега. Българският бряг.

Министърът на транспорта и той си изми ръцете – уволни шефа на „Морска администрация“. 

С други думи – държавата взе мерки, а резултатът какъв е? „Вера Су“ продължава да се лашка в скалите на Яйлата.

Още на първия ден след инцидента стари морски вълци казаха какво се е случило и какво ще се случи. Екипажът е бил или пиян, или заспал, или дрогиран. А може би всичкото заедно. Но той е чужда територия. Вече дори да влезе следовател и прокурор, както всеки ден се очаква, не може да докаже нищо.

Корабособственикът пък има сметка вълните да разбият кораба и той да вземе застраховката. Иначе е капо.

Сега пристигнаха, на 17-я ден, баржите от Италия, които ще разтоварват кораба. Ама защо чак сега?

"Още в началото, ако се бяха взели мерки, Констанца е по-близко от Варна до Яйлата, румънците разполагат с много модерни плавателни средства, вместо да очакваме трите баржи", твърди капитан Богдан Богданов, председател на Българската морска камара.

Хубаво е, че трите баржи са осигурени от Европейската агенция по морска безопасност и идват от Италия. Ама къде спахме досега?

Днес, вторник, се очаква на борда на кораба да се качат представители на Международната федерация на транспортните работници, които да проверят условията на труд и дали екипажът разполага с храна и вода. Ами къде бяхте досега?

Според капитан Богданов Конвенцията за търсене и спасяване на море дава право на държавата да се намеси още в самото начало. Защо тогава не го направихме.? 

Конвенцията зачита правото на заинтересованата крайбрежна държава да предприеме мерки с цел недопускане замърсяване на нейното крайбрежие.

Капитан Богданов припомня, че погромът върху българското търсене и спасяване по море е започна през 2006 г. с първото отдаване под наем на единствения ни тогава спасителен кораб “Перун”. Страната ни е подписала споразумение с всички черноморски държави за сътрудничество в областта на търсенето и спасяването и тази възможност не е била използвана.

Според адвокат Христо Раев, специалист по морско право, държавата може да остане единствено отговорна за всичко, което се е случило и явно това е стратегията на корабособственика - да минимизира своите отговорности.

"Ако е имало сериозни нарушения в действията на екипажа, употреба на алкохол, наркотици, други причини - заспиване на вахта и т.н., това означава, че те не могат да бъдат установени и много трудно ще се предяви претенция към действията на екипажа. При всички случаи, корабните документи може да бъдат преправени, за да бъде установена някаква техническа нередност или някаква намеса на морската стихия", твърди адвокатът. С други думи, малко сме закъснели  в битката с корабособстввеника. Или сме били малко неподготвени за тази битка.

Според министър Асен Личев от екологична гледна точка основният риск в случая е преодолян, защото горивото от кораба било източено. Втора грешка, не може да бъде източено, защото когато бъде изтеглен, корабът трябва да поеме пътя си с гориво. А не да го влачат баржите до пристанището му.

„Вера Су“ се превърна в символ на неподготвената ни държава. Десетки инстанции уж си вършат работата, а корабът се лашка на въжетата, вързан за скалата. Затова едно предложение – дайте права на българските фермери – те за един ден ще разтоварят тора за нивите си и ще източат горивото му за тракторите си. За един ден.