Без сливане на цивилното с военното разузнаване, с нови титуляри на службите, които да не са назначавани с президентски указ, а от кабинета или избрани от Народното събрание, преминаване на Национална служба за охрана от държавния глава към Министерския съвет.

Така финално изглежда реформата в службите, предлагана от "Продължаваме промяната-Демократична България", като днес в деловодството на парламента бяха внесени изменения в двата ресорни закона. 

Изпреварващо обаче лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че няма да ги подкрепи. Макар досега да беше давал заявка, че във време на война няма да подкрепя сливане на разузнавателните служби, днес обяви, че няма да подкрепя реформа изобщо. Въпреки, че в проектите на ПП-ДБ сливането в ново звено - "Единна разузнавателна служба" не фигурира.

Без президента

Първите предложени изменения, под които са се подписали съпредседателят на ПП Кирил Петков, този на ДБ - Атанас Атанасов и депутатът от квотата на ДБ Божидар Божанов, са в Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност. 

В момента кабинетът само прави предложение до президента за назначаване и освобождаване на ръководителите на Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС), Държавна агенция "Разузнаване" (ДАР) и на Служба "Военно разузнаване" (СВР). С предложенията на Атанасов и Петков Министерският съвет ще назначава и освобождава глаения секретар на МВР, както и ръководителя на военното разузнаване.

Но ако е цивилен. Ако е офицер от висшия команден състав на въоръжените сили, то се запазва старото положение и той ще бъде назначен с указ на държавния глава. 

По отншение на началниците на ДАНС и ДАР от обединението предлагат МС да ги предлага, но Народното събрание да ги избира и съотвено освобождава.

Ключово е следното - че в двумесечен срок от влизането в сила на закона трябва да се пристъпи към нов избор на всички титуляри.

По отношение на НСО проектът предвижда службата да премине от президента към Министерския съвет.  МС ще отговаря за основните структурни звена и общият числен състав - ще се утвърждават от кабинета по предложение на нейния началник.

Както предварително бе заявено, МС ще назначава и освобождава началника на НСО по предложение на премиера, както и заместниците – по предложение на началника на НСО. В момента държавният глава назначава и освобождава началника на службата след съгласуване с кабинета. По отношение на заместниците: пак ще се предлагат от шефа на службата, но ще се назначават от кабинета. 

МС, а не президентът, ще утвърждава основните структурни звена и общия числен състав.

МС ще предлага на президента и кои офицери да бъдат удостоени с висши звания.

По отношение на началника на НСО отпада изискването да е бил поне 5 години на ръководна длъжност. Отпада и изискването да не членува в "коалиции или организации с политически цели", но остава това за "политически партии". 

Предвиждат се и някои изменения, които касаят администрацията на държавния гласа. Сега НСО "осигурява транспортно дейността на администрацията на президента на републиката". От ПП-ДБ предлагат това да става само при "организирането на мероприятията, в които същият участва". 

Проектът предвижда още кметът на столицата да не се ползва вече със специализиран транспорт от службата. Предвижда още лицата, заемали длъжностите председател на Народното събрание или министър-председател, както и президентът да не се ползват от "услугата"  до 4 години след освобождаването им от длъжност, а само с до една. Предвидена е възможност да се откажат доброволно. 

МС ще има три месеца от влизането в сила на закона да уреди прехвърлянето на службата. 

По времето, в което двата проекта се появиха на сайта на НС, Атанас Атанасов и Кирил Петков дадоха извънреден брифинг, за да обявят, че се внасят. И обвързаха приемането им с Шенген.

А Шенген?

"Тази отговорност не е само на правителството, а и на Народното събрание. Знаем, че колегите от ГЕРБ показват непълна готовност да подкрепят в този момент законите. Надяваме се да преразгледат решението си", заяви Петков, като напони, че Шенген беше след приоритетите при съставянето на "сглобката".

Надявал се, че няма да чакаме ротацията, за да придвижим страната към Шенген, допълни. Ротацията на премиерите Николай Денков и Мария Габриел е през март, а сега, след като "пропуснахме" октомври, за Шенген се говори като за реалност през декември.

"Тъй като Шенген е от най-важните приоритети, сме длъжни да предприемем всички действия" - посочи и Атанасов.

Той посочи в отговор на въпрос, че не внасят проекта за сливането на службите, "защото няма подкрепа".

"Но не се отказваме от този приоритет", даде заявка. Надявал се да убедят ГЕРБ и ДПС (Макар и само ГЕРБ да е достатъчна за мнозинство, тя не прави нищо без ДПС и обратното, б.р.). "Ще разговаряме и с останалите парламентарни сили", допълни Атанасов.

Не, не и не

"Ако ДАНС с шеф - депутат от ПП тръгне да разследва която и да е партия, който и да е друг депутат или каквото и да било, веднага ще се каже - политическа поръчка. То не е и в тяхна полза. Когато имаме служби, които не ме слушат мен, не слушат Кирил Петков, не слушат дори Радев, това е най-доброто антикорупционно действие.

Моят съвет към тях е, докато не се договори всичко, да не ни провокират с внасяне на законите. Ако ги внесат, ние няма да ги подкрепим. Която друга партия иска - да ги подкрепи" - коментира малко по-рано днес Борисов, визирайки доскорошния депутат от ПП Петър Петров, който стана зам.-шеф на службата, но за лидера на ГЕРБ целта е да я оглави.

Борисов смята още, че ръководителите на тези служби се ползвали с голямо доверие от партньорите и нищо в работата им не навявало на мисълта, че трябвало да бъдат сменени. 

Шефовете на службите бяха сменени при Румен Радев и служебните правителства, чрез които той управляваше.