Случаят „Калин Стоянов“ показа не само, че половин година обществото бе заблуждавано чий е МВР министърът, както и безсилието на мандатоносителя да го отстрани, но извади наяве и някои двойни стандарти у феномена иначе (по Ахмед Доган) Делян Пеевски. Пресният председател на парламентарната група на ДПС, неофициалният лидер на партията и бъдещ официален такъв, конституционалистът, хиперактивният законотворец, говорителят на правителството и парламента – поотделно и заедно, единственият доказано недосегаем за „Магнитски“ субект, най-богоугодният на Светия синод мирянин, и изобщо – най-добрият човек, когото някога сте срещали, притеснително, тези дни демонстрира раздвоение на личността.
Първият държавник на републиката обяви днес как е готов да подкрепи веднага парламентарна комисия, която да „разследва депутатите, които рушат държавата“. Опасението ни е, че сам може да се окаже неин обект...
В следващите редове ще направим кратък анализ на последната публична изява на г-н Пеевски по адрес на новосъздадената временна комисия за проучване на действията на МВР на кървавия протест срещу футболния съюз на 16 ноември, в т.ч. за полицейско насилие. Инициативата за тази комисия тръгна от „Продължаваме промяната-Демократична България“, която поиска и оставката на Калин Стоянов, ДПС гласува „против“ и все така застава зад (не)министъра си.
„Незаконна комисия, която заменя други органи. Разследване на какво? На хора, които си свършиха работата. (...) Има си инспекторат, има си прокуратура. Какво ще разследва тази комисия?! Мислите ли, че парламентът има право да разследва?! Съгласно кой закон? Каквото и да установи парламентът, пак ще го прати на прокуратурата.“
Цитатът на Пеевски е от днес. Видимо, определя комисията като „незаконна“, говори за „разследване“ и твърди, че няма закон, който да дава такова право на Народното събрание. Тук има малко факти, които говорят за обратното.
Създадената днес временна комисия не е за „разследване“, а за проучване. По-важното обаче е, че законодателят Пеевски явно не познава правилника за дейността на Народното събрание, който е с ранг на закон, и в който съществуват чл. 16 и чл. 37, които гласят следното:
„Народното събрание избира от своя състав постоянни и временни комисии.“
„Временни комисии се образуват по конкретен повод, за проучване на отделни въпроси и за провеждане на анкети.“
Така че комисията си е напълно законна.
„И ние ще внасяме сега комисия“
„И ние ще внасяме сега комисия за разследване на Министерство на електронното управление – какво се е случило с министъра и зам.-министъра, утре ще видите. Ще има две комисии...“
Тези думи са на същото лице – Делян Пеевски - и датират само от ден по-рано – 22 ноември. Тук очевидно г-н Пеевски възнамерява да „разследва“ чрез комисия Министерството на електронното управление (МЕУ), като с казуса, апропо, се занимава прокуратурата. Т.е., пита се как за МВР не може, а за МЕУ може и по-различна ли е за г-н Пеевски прокуратурата за единия казус от прокуратурата за другия. (В случая с МЕУ Пеевски иска да се „разследват“ твърденията, които министър Александър Йоловски не е отправял все още публично, но негови говорители се оказаха ГЕРБ, ДПС и „Има такъв народ“ – че е бил заплашван от Кирил Петков и Божидар Божанов във връзка с непублична обществена поръчка за 640 млн. лв.).
Стандартите на председателя на ПГ на ДПС относно законността всъщност се размиват не от сега. Един от последните примери е денят на т.нар. Костинбродска афера II, в която хорово ИТН, ДПС, ГЕРБ, „Възраждане“ и БСП провидяха манипулация на машинния вот и привикаха на „Председателски съвет“ представители на Централната избирателна комисия, както и Йоловски. Препитване, приключило всички знаем как – със забраната от ЦИК за машинен вот на първия тур на местните избори.
Но що е то „Председателски съвет“ също е уредено в парламентарния правилник (още в чл. 9).
„Председателският съвет:
1. провежда консултации по проектите за седмична програма;
2. периодично се информира за работата на комисиите по разпределените им законопроекти и проекти за решения, декларации и обръщения;
3. съдейства за постигане на съгласие при възникнали конфликти между различни парламентарни групи, както и по процедурни и организационни въпроси от дейността на Народното събрание;
4. съгласува местата в пленарната зала и актовете по чл. 8, ал. 1, т. 14;
5. по конкретен повод провежда закрито обсъждане с ръководителите на службите за сигурност на актуални въпроси, свързани с националната сигурност.“
Очевидно Председателският съвет от онзи знаменит петък преди вота в неделя не е съвсем по буквата на закона, на която г-н Пеевски така държи.
Друг пресен пример е и създадената по настояване на „Хартиената коалиция“, от която ДПС е част, временна комисия за машинния вот. Тази комисия реши да заседава насред предизборната кампания, изслушвайки приоритетно ютюбър, комуникирал с разстреляния през август бизнесмен и „сив кардинал“ Алексей Петров, като от ютюбъра „коалицията“ изискваше да разкаже за резултатите от свое неосъществено разследване (*?!*). Тогава г-н Пеевски не видя нищо нередно, незаконно или друго – макар с изборите да се занимават ред институции, които днес той издига на пиедестал като единствени, които могат „законно“ да се занимават с един или друг въпрос – Министерски съвет, ГРАО, ЦИК, МВР, „Информационно обслужване“, МЕУ, институтът по стандартизация, иинститутът по метрология и др.
И още малко от Пеевски днес – по гореописания повод:
„Виждам, че колегите искат да разграждат държавата, което се случва от много години. Трябва да започваме да градиме нещо, защото сигурно ще има и комисия да разследваме депутати. Искате ли да създадеме една комисия за разследване на депутатите, които рушат държавата? Нея ще я подкрепиме, защото това се случва абсолютно всеки ден тука.“
Видимо, сам г-н Пеевски има уклон към рушене на държавата с оспорването дори на най-прекия закон, по който би следвало да се ръководи като народен представител - този за работата на Народното събрание.
На финала, кратки бележки по следното изказване от днес:
„А защо не се вземат по-строги санкции за футболното хулиганство. Ние затова ще влезем (в комисията) и ще предложим вътре това. Защото ако има по-строги санкции и има държава, повтарям - държава, нещата няма да се случват. Но ние няма да се лишим от полиция, защото направо да внесем един закон и да закриеме полицията.“
1. По-строги санкции за футболното хулиганство: Ако ДПС иска, може да напише закон, законова поправка или друго и да я внесе в деловодството. Редът отново е уреден в правилника, като по никакъв начин той не включва законотворчество по време на временни проучвателни комисии.
2. „Но ние няма да се лишим от полиция, защото направо да внесем един закон и да закриеме полицията“ – Не става ясно как се закрива полицията с едно евентуално установяване на фактите около това имало ли е или не полицейско насилие на конкретен протест. Нито с оставката на конкретен МВР министър...
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни