Европейската автомобилна индустрия изпраща една година, която не може да бъде определена като успешна за нея. Но предизвикателствата, пред които е изправен този толкова важен за икономиката на Европейския съюз сектор, едва ли ще бъдат преодолени и през новата 2025 г. 

Производителите на автомобили се опитват да се справят с редица проблеми. Сред тях се откроява намаляващото търсене на електрически модели на фона на изискванията на ЕС за коли, които замърсяват по-малко атмосферата.

Целта на Евросъюза е страните, които членуват в него постепенно да преминат към изцяло електрическа мобилност. Пътят към постигането на тази цел обаче определено не е гладък, тъй като потребителите в Европа ограничават интереса си към електрическите автомобили. Сред причините за тази тенденция са сравнително високите цени на повечето модели, ограниченията на пробега им при едно зареждане на батериите, които задвижват техните мотори, както и бавното изграждане на мрежа от зарядни станции, посочват пазарни анализатори.

Друго сериозно предизвикателство пред европейските автомобилни производители е определяната като нелоялна конкуренция от страна на базирани в Китай автомобилни компании. 

Заплаха от митата на Тръмп

Кризата в автомобилния сектор в ЕС може да се задълбочи, ако бъдат приложени по-високи мита върху вноса в САЩ. Избраният за президент на страната Доналд Тръмп многократно посочи, че след встъпването си в длъжност в края на януари 2025 г. неговата администрация ще повиши митата върху вноса в САЩ от редица страна, сред които и от Европейския съюз.

Европейски автомобилни производители се очаква да загубят до 17 на сто от своите комбинирани годишни основни печалби, ако САЩ наложат по-високи мита върху вноса. Това се посочва в доклад на международната рейтингова агенция "Ес енд Пи глоубъл" (S&P Global), представен в края на ноември.

Производителят на луксозни автомобили "Джагуар ленд роувър" (Jaguar Land Rover) и шведската автомобилостроителна компания "Волво карс" (Volvo Cars) са изложени на най-висок потенциален риск от евентуалното повишаване на американските вносни мита, отбелязва "Ес енд Пи". Причината за това е фактът, че по-голяма част от производството на автомобили, реализирано от "Джагуар" и "Волво", е съсредоточено в Европа. 

"Ес енд Пи глоубъл" посочва, че евентуалното намаляване на печалбата на компаниите заради потенциално по-високи американски вносни мита може да доведе до понижаване на кредитния им рейтинг. 

Екологичните изисквания на ЕС

Юлия Полисанова, която е старши експерт към неправителствената организация в сферата на устойчивия и екологичен транспорт "Транспорт и околна среда", определя като "доста мрачни" перспективите, пред които са изправени европейските производители на автомобили.

"Те изостават в сферата на електрическата мобилност, като продукцията им просто не е толкова добра, колкото е тази, предлагана от китайските им конкуренти. И всичко това не е по вина на кого да е, а на самите производителите на автомобили", посочва Полисанова във видеоконферентен разговор със Си Ен Би Си.

На този фон екологичните изисквания, на които трябва да отговарят новите коли в страните от Европейския съюз, стават все по-строги. Те са част от план на Евросъюза за борба с негативните климатични изменения, приет през 2019 г. Той предвижда до 2050 г. икономиките на държавите от ЕС да бъдат реформирани така, че изобщо да не генерират емисии от вредни парникови газове. 

Към 2030 г. новите автомобили трябва да отделят с 55 на сто по-малко въглероден диоксид при движението си, а микробусите - с 50 на сто по-малко. Преходът към икономика с нулеви нетни емисии включва изискване след 2035 г. всички нови пътнически автомобили и лекотоварни търговски превозни средства да не отделят емисии от вредни газове при движението си. Това означава, че на практика ще бъде забранено производството на коли и бусове с двигатели с вътрешно горене, отбелязват експерти. 

От началото на идната година емисиите от вредни газове, които отделят новите автомобили при движението си, не трябва да надвишават нивото от до 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег. Това представлява намаление спрямо разрешения до момента лимит, който възлиза на до 95 грама въглероден диоксид, сочи сайтът на Европейския парламент.

По последни оценки само новите автомобили, произведени от "Волво карс" (Volvo Cars), Ес Ей Ай Си (SAIC) и "Тесла" (Tesla), покриват в реални условия критерия на ЕС за емисии от вредни газове в размер на до 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег, посочва Ройтерс.

"Тесла" е американска компания, а Ес Ей Ай Си е китайски автомобилен производител. "Волво карс" пък е шведска компания, която е собственост на китайската автомобилна група "Джийли Холдинг" (Geely Holding Group), отбелязват пазарни анализатори.

Ако новите автомобили отделят повече въглероден диоксид от пределните нива, то на производителите им може да бъдат наложени сериозни глоби. Те може да достигнат до 15 млрд. евро, отбелязва шефът на "Рено" (Renault) Лука де Мео. До края на годината той е и председател на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA). 

По-високи цени на нови коли с бензинови двигатели

На този фон европейски автомобилни компании повишават продажните цени на новите коли с двигатели с вътрешно горене, които са на бензин. От друга страна те планират отстъпки за своите клиенти, които купуват електрически превозни средства, посочва Ройтерс.

Корпорациите "Фолксваген" (Volkswagen), "Стелантис" (Stellantis) и "Рено" са повишили цените на някои от новите модели с бензинови двигатели, които предлагат на пазара.

Анализатори посочват, че това е опит на производителите да насочат потребителите към електрическите превозни средства, които предлагат на пазара.

"Производителите на автомобили започват да прилагат ценова стратегия, чиято цел е да насочи търсенето (на потенциалните купувачи - бел. ред.) към електрически автомобили, задвижвани само от батерии. По този начин те се стремят да изпълнят екологичните изисквания, свързани с емисиите от въглероден диоксид, отделяни при движението на колите и да избегнат потенциални глоби", посочва експертът Беатрикс Кайм от неправителствената организация Център за изследвания на автомобилния сектор. 

През миналия месец френската автомобилна компания "Пежо" (Peugeot), която е част от "Стелантис", повиши с по 500 евро цените на всичките си модели, представени на пазара във Франция.

"Пежо" не вдигна само цените на превозните средства с напълно електрическо задвижване (BEV), които предлага на френския пазар.

От своя страна "Рено" вече предлага на по-високи цени някои от новите си модели автомобили с двигатели с вътрешно горене. Например новото "Рено Клио SCE 65" (Renault Clio SCE 65) вече се продава с 300 евро по-скъпо. Компанията обаче не промени цените на хибридните си модели автомобили.

Очаква се, че "Фолксваген" ще пострада най-сериозно от новите европейски екологични норми, които влизат в началото на 2025 година, отбелязват пазарни анализатори.

На този фон през последните месеци германският концерн намали цените, на които предлага на някои пазари своите компактни електрически автомобили "АйДи3" (ID3). В Германия цената на новите модели "АйДи3" вече е под 30 000 евро, посочва Ройтерс

Призив към ЕС

Автомобилни компании, представени от браншовата организация Европейска асоциация на автомобилостроителите, отправиха призив за подкрепа от страна на институциите на Евросъюза. 

"Продължаващата тенденция за намаляване на пазарния дял на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, е изключително тревожен сигнал към представителите на автомобилната индустрия и към политиците", посочи по-рано на своя сайт асоциацията. Тя призовава европейските институции да предложат спешни мерки за помощ и то преди настъпването на 2025 г., когато влизат в сила новите екологични изисквания.

"Спешно трябва да бъде намерено решение за 2025 година", посочва шефът на "Рено" и АСЕА Лука де Мео. 

"Ако Европейската комисия не промени позицията си, автомобилните компании ще трябва да заделят милиарди евро, за да се подготвят за евентуални глоби. А това са ресурси, които няма да бъдат използвани за инвестиции", посочи високопоставеният представител на европейската автомобилна индустрия пред журналисти в Брюксел.

Старшият експерт към неправителствената организация "Транспорт и околна среда" Юлия Полисанова не е съгласна с тази позиция. Тя определя като "наистина разочароващи" призивите към ЕК да бъдат смекчени екологичните изисквания за новите коли и лекотоварните автомобили.

"Не смятам, че това е причина (за спадащите продажби на европейските автомобилни компании - бел. ред)...", посочва Полисанова. Тя отбелязва, че снижаването на екологичните изисквания няма да помогне на европейските компании да продават повече автомобили. Според нея изпълнението на екологичните критерии е от решаващо значение за повишаване на  конкурентоспособността на европейските автомобилни производители. Това ще им помогне по-бързо да преминат изцяло към производството на преводни средства, които не замърсяват околната среда, отбелязва екоактивистката.

Отговорът на Европейската комисия дойде чрез изявление на еврокомисаря по климатичната политика Вопке Хукстра. На въпрос на Ройтерс той отговори, че ЕК не обмисля промяна на целите на ЕС за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, отделяни при движението на нови автомобили, които влизат в сила през 2025 г.

Китайците идват!

Европейският съюз обаче се вслуша в друго оплакване на  автомобилните компании от ЕС и предприе мерки, за да защити бизнеса им.

Редица производители от Европа посочват, че се сблъскват с нелоялна конкуренция от страна на китайските автомобилни фирми. Те заливат европейските пазари с електромобили, които предлагат на дъмпингови цени. Китайските производители успяват да предложат на клиентите си в Евросъюза евтини коли, тъй като част от производствените им разходи се покриват благодарение на значителни субсидии, които им отпускат управляващите в Китай. 

Държавната помощ е забранена съгласно законодателството на ЕС, тъй като може да даде несправедливо предимство на една дружество или на група от компании пред други, се посочва на официалния сайт на Европейския съюз. 

Подобен вид държавна помощ представлява нарушение на правилата на Евросъюза за защита конкуренцията, отбелязват експерти. 

На този фон Европейският съюз наложи допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай.

От края на октомври 2024 г. електрическите превозни средства, произведени от базирани в азиатската страна компании, се обмитяват с до 45,3 на сто върху обявената им стойност, когато бъдат внесени на територията на страните от ЕС.

На 12 юни Европейската комисия предложи налагането на допълнителните тарифи на фона на разследване, което започна през септември 2023 г. То е свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически превозни средства.

Временните търговски защитни мерки се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, посочи през юни Еврокомисията. 

Акциите поевтиняват

Проблемите, с които се сблъскват европейските автомобилни производители, се отразяват и на борсовата стойност на акциите, които те са емитирали. 

Ценните книжа на германските автомобилни концерни "Фолксваген", "Мерцедес" (Mercedes) и Бе Ем Ве (BMW), както и на базираната в Амстердам мултинационална корпорация "Стелантис" - като цяло поевтиняха през тази година, посочва Си Ен Би Си. 

На този фон  главният изпълнителен директор на "Стелантис" Карлос Таварес се оттегли от поста в началото на декември, след като го заемаше близо четири години. Това стана на фона на продължаващ спад на продажбите на автомобилната група, отбелязва Асошиейтед прес.

Сред автомобилните марки, които "Стелантис" притежава, са "Опел" (Opel), "Пежо", "Алфа Ромео" (Alfa Romeo), "Ситроен" (Citroen), "Додж" (Dodge), "Джийп" (Jeep), "Мазерати" (Maserati) и други.

Забележително изключение сред лидерите на европейския автомобилен пазар е френската автомобилна група "Рено", чийто акции се представят по-стабилно от тези на другите четири конгломерата.

Освен основната марка "Рено", част от автомобилната група са румънската компания "Дачия" (Dacia), както и френската - "Алпин" (Alpine).

Проблемите на "Фолксваген"

Пример за сериозните предизвикателства, пред които са изправени европейските автомобилни производители, е ситуацията, в която се намира автомобилната група "Фолксваген". Освен Фау Ве (VW), в нея влизат и редица други автомобилни марки, сред които "Ауди" (Audi), "Шкода" (Škoda Auto), "Сеат" (Seat), "Ламборгини" (Lamborghini), "Бентли" (Bentley), "Дукати" (Ducati) и "Порше" (Porsche). 

"Фолксваген" отчита за октомври спад от само 0,1 на сто на продадените нови автомобили спрямо година по-рано. Групата е продала над 287 000 нови коли и пазарният й дял в Европа е нараснал до 27,6 на сто. Това е най-високото му равнище през последните 3 години, сочат данни на компанията за анализи на автомобилния пазар "ДЖАТО дайнамикс" (JATO Dynamics), публикувани на сайта й.

Германският концерн обаче обяви, че печалбата му се е понижила с 42 на сто през третото тримесечие на 2024 година. Това е най-слабият резултат на "Фолксваген" от 3 години, посочва ДПА.

Главният финансов директор на концерна Арно Антлиц съобщи в началото на септември, че автомобилната група е изправена пред спад на търсенето на автомобилите, които произвежда. 

"Фолксваген" не може да продаде около 500 000 коли, което се равнява на продукцията на два завода, посочи Антлиц. "От известно време насам харчим повече пари, за да поддържаме бранда "Фолксваген", отколкото печелим. Това не може да продължава дълго", изтъкна високопоставеният мениджър.

Компанията разполага "с една, може би две години", за да стабилизира основния бранд на автомобилната група", отбеляза Антлиц.

На този фон беше съобщено, че "Фолксваген" изготвя план за съкращаване на разходите си. Той предвижда намаляване с 10 процента на заплатите на работниците и служителите на автомобилната група в Германия и евентуално спиране на производствени мощности в страната. 

"Фолксваген" никога не е затварял свое предприятие в Германия в 87-годишната си история, отбелязват пазарни анализатори. 

Стигна се до ограничени трудови протести в част от германските заводи на концерна и до напрегнати преговори с профсъюзните представители на заетите в тях. 

Стачните действия, които бяха проведени в началото на месеца в четири германски завода на "Фолксваген", са стрували на компанията по 40 000 евро на минута. Това са съобщили пред Ройтерс източници, близки до автомобилната група. 

Знак за трудната ситуация, в която се намира автомобилната група "Фолксваген", е решението на нейната дъщерна компания "Ауди" да затвори завода си в Брюксел в края на февруари 2025 година. 

В предприятието се сглобява само един модел автомобили - електрическите Q8 e-tron, но напоследък техните продажби намаляват, посочва ДПА. 

Какво следва?

"Фолксваген" и други автомобилни корпорации изпитват трудности на фона на прехода към производството на електрически превозни средства, който е обусловен от екологичните изисквания на Европейския съюз. Те се сблъскват със спад на търсенето на електромобили, както и с евтин внос на китайски електрически коли, посочват пазарни анализатори.

"За съжаление, смятаме, че (автомобилната - бел. ред.) индустрия вероятно ще навлезе в още една година, белязана от нестабилност и проблеми". Това сочи заключението от проучване, проведено от анализатори към най-голямата германска търговска банка "Дойче банк" (Deutsche Bank). 

"От финансова гледна точка не очаквам съществено подобрение на този етап (на положението на европейските автомобилни компании - бел. ред)", посочва от своя страна Рико Луман, който е старши анализатор по въпросите на транспорта и логистика в нидерландската банка Ай Енд Джи (ING).

БТА