„Никога не сме били в толкова окаяно положение, както сега“, сподели хореографът на Националния ансамбъл „Филип Кутев“ Ивайло Иванов пред „Площад Славейков“. Артистите твърдят, че са поставени в състояние да мислят като бакали – не какво красиво и стойностно да представят на сцената, а как да изкарват „повече левчета“, да продадат „повече билетчета“. В тази ситуация творците вече се питат: има ли въобще нужда държавата от Национален ансамбъл „Филип Кутев“?!

В четвъртък Министерството на културата излезе със съобщение на своя сайт, че ще „спасява“ трупата:

„Министерството на културата спасява потъналия в дългове ансамбъл „Филип Кутев”, който само за 2015 година има преразход от 440 845 лева. Този преразход се дължи основно на факта, че вече години наред съставът има едва по 1-2 представления месечно, а зрителите му годишно са около 11 000, което е под 1000 зрители средно на месец.

Поради очевидната невъзможност на ръководството на ансамбъла да се справи с художественото и финансовото управление на състава, Министерството на култура ще утвърди програма за финансово стабилизиране на института. Така ансамбъл „Филип Кутев” получава пореден шанс да работи без финансови задължения и да доказва всеки ден, че е ансамбъл-легенда. Още повече, че разполага със собствена база и с модерна зала за репетиции, осигурени от държавата.

Повече от ясно е, че на ансамбъла е необходим добър мениджмънт, за да работи активно, да увеличи броя на сценичните изяви и да представя пред по-многобройна публика великолепното си изкуство. Министерството на културата иска от ръководството на ансамбъла да представи програма за стабилизиране на дейността на института с нов репертоарен план и ясен разчет за очакваните приходи и разходи. Това се прави с цел да се спре финансовият упадък на Института и да се съхрани достойнството на талантливите музиканти, певци и танцьори.“

Два дни по-рано, в навечерието на „спасението“, в сайта на министерството откриваме съобщение, което показва картината от различен ъгъл:

„Ансамбъл „Филип Кутев”, Операта в Стара Загора, Музикалният театър във Велико Търново и театрите в Кърджали, Благоевград и Смолян, които в последните години системно имат много малко зрители и малко приходи, получават в резултат на това ограничен размер субсидия. Припомняме, че в края на 2015 година те имат значително превишение на извършените разходи над приходите. Като резултат тези шест културни института имат известен недостиг на средства за заплати за месец януари.

Съгласно Закона за публичните финанси, както и реда за финансиране на сценичните изкуства, регламентиран в Закона за закрила и развитие на културата, средствата от държавния бюджет за сценичните културни институти се определят въз основа на разходни стандарти, утвърдени от Министерския съвет, и реализираните от тях приходи от билети.“

В четвъртък заплатите на „Филип Кутев“ вече са преведени – около 10 дни след обичайния ден, в който съставът получава възнагражденията си. От Министерството на културата са обещали на танцьорите, музикантите и певците, които работят месечно срещу 420-550 лв., че ще им опростят дефицита, сиреч дълга към държавата. А методиката за субсидиране на института е съставена така, че ансамбълът и занапред очевидно ще затъва в дългове.

„Покорно благодарим. Но това не решава генералния проблем – написа във Фейсбук Ивайло Иванов, след като си получи заплатата. – При тези условия на делегиран бюджет, при липса на собствен салон и при необходимостта от задължителни разходи преди реализиране на печалба от продажба на билети (наем на зала, наем на озвучаване, наем на транспорт, заплащане на организатор, командировки на артистите) – много скоро отново ще се стигне до същото положение. Защото:

1. Приходите от билети няма да са достатъчни за покриването на тези предварителни разходи или ще стигнат само за тях – в най-добрия случай;

2. Театралните и читалищните салони в повечето градове и села в България са с капацитет за 400-500 човека, а цената на билетите трябва да е съобразена с финансовото положение в държавата. Не можеш да продаваш билети от над 8 лева в провинцията, защото няма да има посещаемост. А ние го правим за хората, нали?!

3. Не ни се признават откупени концерти и участия от общини и организации, защото не се продават билети, а това е голяма част от нашите изяви;

4. В една малка България не можеш да правиш повече от 3 концерта с максимална посещаемост, защото публиката се насища. И това е нормално. А ние за последните 3 години я овършахме цялата по няколко пъти!

Така пак ще се завъртим в омагьосан кръг до следващото забавяне на заплатите. Забавяне от 10 дни би затруднило и хора с по-високи заплати, камо ли нас. Няма смисъл от такива решения „на парче“.“

Ивайло Иванов апелира:

„Господа властимащи, моля ви, създайте подходящи условия за работа на държавния си ансамбъл! Използвайте го точно като такъв – както го правят съседите ни Сърбия и Македония. Ние имаме многобройна публика и приятели в цяла България – разрешете им да ни видят. Повдигнете духа им чрез нас. Показвайте ни пред света като визитка на страната – нали за това сме създадени! Не ни карайте да се чувстваме като ненужно бреме на Министерството на културата. Не е нужно много, само малко воля!“

Площад "Славейков"