Първият 30-минутен епизод от новото шоу на Саша Барон Коен – „Кой е Америка“, бе излъчен на 15 юли в САЩ. В 10-минутното промо, качено в YouTube, виждаме актьора, познат досега като рапъра Али Джи, казахстанския журналист Борат и австрийския тв водещ на предаване за мода Бруно, в ново превъплъщение.

Този път той се представя за израелски експерт по сигурността. И предлага на различни консервативни конгресмени и обществени фигури да подкрепят програма за обучение в боравене с огнестрелно оръжие за деца в предучилищна възраст (от 3 до 7 г.) като средство за справяне със зачестилите стрелби в училищата. Реакциите им са едновременно смешни и плашещи.

Повечето от тях с удоволствие (ре)цитират пред камерата мотото на програмата:

Единственото нещо, което може да спре лош мъж с оръжие, е добро дете с оръжие“, без да осъзнават неговата абсурдност.

В „Кой е Америка?“ Барон Коен си измисля още три нови самоличности. Освен полковник Еран Морад, израелския експерт по борбата с тероризма с някои крайни мнения за насилието и оръжията, той е и Били Уейн Рудик, крайнодесен псевдожурналист, който управлява уебсайт за конспиративни теории, д-р Нира Каин-Н’Дегеочело, жива карикатура на либералния екстремизъм, както и Рик Шърман, бивш британски затворник, който прави изкуство от собствените си изпражнения (повечето медии смятат последния за най-малко интересен).

Реакциите към самото шоу са по-скоро оптимистични. Зрителският рейтинг в IMDb е 8.4 от 10 – изненадващо висок, предвид настоящата разделеност на американското общество по много въпроси, включително и за достъпа до огнестрелно оръжие.

Изказалите се в най-големия филмов сайт 15 зрители показват ясно това разделение. Средни оценки няма. Десет души са му дали максималния брой 10 точки, един – 9, а останалите трима – две единици и една двойка.

Все пак ден след излъчването все още броят на гласувалите не е достатъчно голям, за да се правят генерални изводи. Тези, които не го харесват, смятат, че е скучно, досадно и дори отвратително. Повечето от онези, които го харесват, подчертават, че освен много смешно е и доста тревожно.

Малко по-особено мнение изразява в „Гардиън“ Люси Манган. Тя признава, че новите образи на Барон Коен са брилятно изработени, но е недоволна от две неща: невинаги е ясно какво точно цели – и някои от темите му са твърде тревожни, за да бъдат смешни.

Обяснението защо не на всички им е смешно, може да бъде открито в ревюто на „Холивуд рипортър“:

„Новата комедия на Саша Барон Коен понякога е смешна, но е трудно да скандализира в свят, в който идеологиите, които някога бяха срамни, сега са обществена гордост.“

 

 

"Площад Славейков"