Бронзовата къща най-сетне ще бъде открита. Една година след появата на идеята в публичното пространство инсталацията ще бъде и официално представена на столичната общественост. Но и без тези церемонии произведението се радва на голяма популярност в София, защото това отдавна не е просто произведение на съвременното изкуство – с последователните си етапи творбата има всички качества на фарс.

В съобщението за събитието се подчертава, че проектът е „видим символ на приятелството и връзките“ между Австрия и България. Но на откриването, освен автора Пламен Деянофф, ще присъстват единствено представители на Австрия – Андреа Вике, посланик на Република Австрия у нас, Николаус Шафхаузен, директор на „Кунстхале–Виена“ и Бернхард Хайнц, председател на УС на фондация „Пламен Деянофф“. Партньорите от Столична община липсват – обяснимо, след като изпълнението се забави толкова, че авторът едва успя да го завърши към края на българското европредседателство, в чиято чест бе обявено поставянето му. Но истинският шок за кметството дойде с изказването на Деянофф пред публика в „Кунстхале“ по-рано през тази година. В него той обяснява как заблуждавал българската общественост, за да осъществи проекта си, а нашите политици „от Общината“ го учели как се заобикалят законите и работата да стане без конкурс. От Столичната община тогава заявиха, че очакват извинение от автора. Не го получиха, но си замълчаха, защото от австрийското посолство продължиха да подкрепят Деянофф – все пак за построяването му, по думите на скулптора, са отишли милиони евро.

Общинарите отговориха подобаващо, облагородявайки терена наоколо с трева, храсти и осветление, без особено да бързат – Деянофф твърди, че е завършил израждането на скулптурата на 27 юни, а осветлението бе монтирано през септември. Междувременно обявиха конкурс за нова инсталация за мястото, което ще се превърне в постоянна площадка за временни произведения на изкуството.

Преди време от Столичната община заявиха пред „Площад Славейков“, че инсталацията ще остане до края на годината – така че след два месеца тя трябва да бъде демонтирана. Авторът Деянофф обаче съобщи днес по БНТ, че произведението му ще остане една година. Но не уточни откога започва броенето – от започването на градежа му или от откриването на 22 октомври.

В студиото на предаването „Култура.бг“ най-сетне бе съобщена цената на произведението, в която влиза  поставянето му – 2 млн. евро, дадени от австрийска страна. Това прави Бронзовата къща най-скъпото произведение на изкуството, поставено в публичното пространство у нас след 1989 г.

Но в момента на Столичната община не ѝ е до Деянофф и до Бронзовата къща, защото днес от 12 ч. предстои протест с искане за оставката на кмета Йорданка Фандъкова „за цялостно творчество“, провокиран от ремонтите в центъра на София.

Откриването на Бронзовата къща ще бъде на 22 октомври от 20 ч.

"Площад Славейков"

 

Културна дискусия: Австрия да си завре бронза там, където слънцето не я огрява

 

Междувременно интелектуалецът Любен Дилов се изказа остро срещу инсталацията в профила си във "Фейсбук" (запазваме оригиналния правопис):

"Днес официално се открива арт-проекта Бронзовата къща. През годините Столична голяма община (СГО) е имала периоди на имане, имала е и на нямане. Имала е добри, имала е и лоши години . Но има едно нещо, което никога не е имала: Достойнство. След гаврата, която този проект представлява; след унизителното "артистично" поведение на "артиста", СГО имаше само един верен ход: извинява се на софиянци, нарязва с флексове арт-съоръжението и го стоварва в двора на австрийското посолство: ето, постройте си го на ваша територия, откривайте си го, ние не участваме!  Вместо това днес ще има официално откриване на пъпа на София без нито един официален представител от общината. Защо?!
Госпожо Фандъкова, вече сме достатъчно богати (1.5 млрд. лв годишен бюджет на града), за да си позволим да имаме не само метро,но и достойнство! Помислете над това! Майната и на дипломацията! Австрия е преживяла аншлуса, ще преживее и ако София я покани да си завре бронза там, където слънце не я огрява...
"