Въпреки твърденията на премиера Бойко Борисов, че "Български пощи" ще поемат разпространението на всички печатни издания, днес ресорният министър Росен Желязков внесе малко яснота - държавното дружество се включва на либералния базар, на който по думите на Желязков в момента оперират 50-60 компании дистрибутори.

"Влизането на пазара цели да разсее две усещания – че пазарът е монополизиран и че някой извива ръцете на издателите. Министерство на транспорта твърди, че не е монополизиран и въпреки това влиза, за да е спокойна ситуацията. "Български пощи" няма намерение да се превръща в монополист на пазара, а иска просто да го диверсифицира", посочи днес министърът.

Това бе в отговор на въпрос защо чак сега министерството решава да се включи в този пазар. Желязков уточни, че с поемането на поста е направил анализ на дружествата под шапката на министерството - "за кои се явява котва, за кои шамандура и за кои се явява мащеха". 

За монопол на пазара говори и Комисията за защита на конкуренцията при последния си анализ за състоянието на медийния сектор у нас. За монопол неофициално се говори от години - като осъществяван от фирмите, свързани с Делян Пеевски, който е и сам издател на печатни издания. Публична тайна е, че не до всички будки достигат всички печатни издания. Така например в обектите на "Лафка" се разпространяват точно определени издания.

Преди седмица Министерският съвет взе "протоколно решение" за влизане на "Български пощи" на разпространителския пазар. По думите на Росен Желязков реалистичният срок за това е втората половина на януари. Дотогава ще се водят преговори с издателите - дали ще работят с БП или с някой от другите дистрибутори. "Себестойността на услугата е водеща (30-35% търговска отстъпка, каквато е практиката сега)", посочи още министърът и допълни, че самата услуга не може да бъде държавно субсидирана (каквото допусна сутринта Борисов), защото това би било кроссубсидиране на самите издатели. 

От думите на Желязков стана ясно още, че у нас има 6000-7000 точки за продажба на печатни издания - будки, бензиностанции, търговски вериги, молове, лавки и т.н. "Лафка", които се свързваха с Пеевски, държали 1000 от тях. С други думи - не можело да се каже, че е монополист.

Все пак министърът призна, че "пощите" са във финансов дефицит, но и че пощенската услуга е универсална. Желязков обаче смята, че има логистична възможност да поемат разпространението на печатните издания ежедневно и ежечасно. 

"Аз мисля, че български пощи успешно ще влязат на този пазар. Влизаме с 3000 обекта пощенски станции и с развита логистична мрежа", посочи в заключение Желязков.