Четири пъти по-скъпа "Гражданска отговорност" ще плащат около 21 000 шофьори, докато за 1,55 млн. водачи задължителната застраховка ще бъде по-евтина. Това заяви тази сутрин в ефира на бТВ председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов.

Причината за неговото гостуване е тоталната неразбория за поредна година по приемането и пускането в екслоатация на системата "бонус-малус". Накратко - системата предполага, че нарушителите на пътя трябва да плащат по-висока цена за задължителната си застраховка "Гражданска отговорност". Припомняме, че месец преди края на миналата година, КФН пусна на сайта си вариант на наредба, който обаче беше широко критикуван от ресорните автобилни асоциации, които открито го наричачаха "лобистки" в полза на застрахователите.

Причините - наредбата е така създадена, че най-високият клас малус достига 400% увеличение, докато най-високият бонус - едва 25% намаление на полицата. Освен това - наредбата предполага, че големите фирми за превози могат да достигнат до цена на гражданската за 10 автобуса до максимум 150 000 лв, според изчисленията на превозвачите.

Така Комисията изведнъж излезе пред публиката и обясни, че каченият вариант всъщност е само предложение, което обаче не е официално, защото не било качено на страницата за обществени обсъждания. Тепърва текстовете щели да се прецизират, да се обсъждат и тогава да се предложат. 

Днес Атанасов обясни, че малус ще се полага при превишена скорост, преминаване на червено и отнемане на предимство. За шофьори на леки автомобили цената на "Гражданска отговорност" пък можело да стигне до най-много 1200 лв. на година и то при причинена смърт в катастрофа. 

Стана ясно обаче и че малусът за нарушение ще се отразява веднага на шофьорите, докато за бонуса ще трябва да се чака. 

"Ние сме предложили два варианта (бел. ред. - как са ги предложили като уж официално предложение няма - не стана ясно) - скала с 15 или 20 пункта. Така - при скала от 15 пункта бонусът ще дойде след 5 години, а при скала от 20 пунка - след 7 години". 

Атанасов аргументира схемата със задължението на държавата да спасява човешки животи. Освен това първите 20% от бонуса щели да идват през първите две години, а останалите - до 7. Максималният бонус, който шофьор може да получи е до 25% от стойността на ГО, докато максималният малус - до 400% увеличение. 

Шефът на КФН коментира и може би най-скандалните текстове от наредбата - автомобилните превозвачи и камионите да плащат малус на всичките си МПС-та, колкото е малусът на най-тежко привинилият им се шофьор. Така да речем, че компанията има 10 камиона и един от техните шофьори е достигнал до последната 20-та категория малус - фирмата ще плати ГО за всичките си автомобили около 150 000 лв. 

Атанасов обаче днес обясни, че личното му мнение е, че това трябва да бъде променено. 

"Личното ми мнение е, че отговорността трябва да бъде лична. Това може би ще се промени. Собственикът на автомобила ще носи отговорност само ако позволи на водач, който не е  вписан в гражданската отговорност, да шофира автомобили", обясни той. 

Атанасов обясни, че предстоят разговори с ресорните сдружения и че е уверен, че споразумение ще бъде постигнато. От думите на Атанасов се разбра и че е възможно системата да влезе в сила първо само за леките автомобили, а след това и поетапно - за тежкотоварните и автобусите. 

Освен това - унаследяване на малусите няма да има.

Все още не е ясно обаче защо КФН, МВР и Министерството на транспорта са избрали тази форма на системата, която наказва поведението на пътя, а не причинената щета, както е в повечето Европейски държави. Официалното обяснение е, че страната трябва да се справи с "войната на пътя", но реално така системата позволява двойно наказание на шофьорите - един път през акт от КАТ и още веднъж през по-висока Гражданска.