Как автокражбите – макар и да не сме тяхна жертва - бъркат пряко в джоба ни? Много просто – застрахователите продължават да плащат откупи на крадците, а после си калкулират загубите върху цената на полицата за автокражба. Това казаха пред Клуб Z полицейски източници, запознати с бизнеса на автоджамбазите.

През последните години нивото на регистрираните автокражби в София постоянно намалява. От внушителните 5202 през 2002 г. тенденцията е числата постоянно да вървят надолу, та до рекордно ниските 1430 и 1469 през 2011 и 2012-а. Горе-долу с това добрите новини приключват. През последните 2013 г . и 2014 г. отново тръгват нагоре макар и леко – 1732 през м.г. и прогнозно около 1700, колкото се очаква да бъдат през тази.  

„Единият проблем е, че по никакъв начин не можем да убедим застрахователите да спрат да плащат откуп. Когато изчезне кола за 100 000 лв., те просто дават 10 000 на крадеца, вместо да изплатят на клиента си 10 пъти по-голяма сума“, казват ченгета с дългогодишен опит. Разбира се, бидейки търговски дружества, имащи за цел печалбата, накрая си калкулират тези загуби в евентуалната цена на полицата, която предлагат.

Системата вече работи доста по-рафинирано от „мутренските години“ - ела на еди коя си бензиностанция с откупа, а после отиди и си намери колата еди къде си край Драгичево. Сега се минава през няколко посредника, правят се банкови преводи, но по същество схемата е същата. 

За полицията явлението е лошо по две причини. Първо - никой не влиза в затвора, а напротив – крадците продължават да се мотивират и действат под пълна пара. Второ - разкриваемостта става доста ниска. Когато МПС-то изчезне и бъде обявено като такова, а после застрахователят го намери и върне по „втория начин“, кражбата не се води разкрита в МВР-статистиката. Не е тайна, че има и „скрита“ бройка такива посегателства – именно поради горните причини на места полицаите правят всичко възможно просто да не ги завеждат. 

„Има и огромен законов проблем$Q каза пред Клуб Z Ангел Бадънков, шеф на сектор „Престъпления, свързани с МПС“ в столичната полиция, когото потърсихме за мнение.

„В затвора в момента има един автокрадец! Почти е невъзможно някой да бъде осъден по тежкия чл. 346 (от 1 до 8 години затвор, б.а.) за противозаконно отнемане. Ако го хванем в момента на разбиване, го съдят за взломяване, ако го хванем, когато е вътре и се вози в откраднатата кола, го съдят за вещно укривателство или проникване. Най-добрият прокурор да е, не може да направи нищо – просто законът е така направен“, казва полицейският шеф.

И дава пример. Съвсем наскоро хванали крадец вътре в МПС-то. При процеса той сключил споразумение с прокуратурата и получил административно наказание – глоба 1000 лв. Просто такова е законодателството. Дори не се води осъждан, нищо че е отнел „Голф 5“, който струва в пъти повече от глобата. Такъв човек какво прави? Веднага излиза на улицата и продължава да краде.

Бадънков дава пример и с известния случай отпреди 2 месеца, когато пак заловен на място в колата автоджамбазин удари служителя на СДВР с палка и му счупи ръката. „Още дори няма повдигнато обвинение, а служителят е в болнични“, казва шефът на автокражбите към СДВР.

Той се обосновава и как до полицията стига „обратна информация“ за несъвършенствата на правораздаването: „Ако в София има 20 групи, които крадат, от страната идват поне още 20 да крадат в столицата. Всяка година сред заловените от нас има голям процент, които ги хващаме по два пъти, т.е. - проблемът е в това, че тези хора са навън. Чувал съм крадци да ни казват – докато законът ви е така рехав, това ще правим. Ако се потегне, минаваме на нещо друго“, пояснява полицейският шеф.

Той дава пример и със съседна Румъния – там преди 7 години имало огромен проблем с нарастващите автокражби. Тогава просто законодателят „изтрил“ от наказателния им кодекс всички вратички – взломяване, проникване, увреждане и т.н., и разпоредил да бъдат съдени ефективно и по бързото произвоздство. За една година ефектът бил 73 % намаление на автокражбите.

В София в момента изчезват около 5-6, до 10 коли на ден. Според някои източници в последните месец-два бройката отново расте макар и леко. Бадънков обаче свързва това с естествен процес – просто тъмната част на денонощието става по-дълга и всяка година в тези месеци престъпниците се активизират. Като аргумент изтъква, че към 4 декември кражбите са с около 50 по-малко от миналата година. Други наши източници съобщиха, че има и друга опасна тенденция – в София се наблюдават индикации, че има група, която „работи“ само товарни камиони. До момента тя не е заловена.