Парламентарният фарс за продължаването на договорите на пътно-строителните фирми за поддръжка на републиканската пътна мрежа, който се разиграва от няколко дни, днес се задълбочи и предизвика изключително остра реакция от Института за пътна безопасност. От НПО-то нарекоха всичко случващо се "най-мръсният и долен ПР на гърба на живота на българските шофьори."

И освен това - предоставя на медиите доклад на служебния министър на правосъдието Иван Демерджиев до тогавашния премиер Стефан Янев, в което първият излага становището, че договорите, които се прави опит да бъдат спасени в момента, са нищожни. 

За какво става дума? 

Както Клуб Z вече писа, министерството на регионалното развитие и благоустройството иска от парламента да позволи на министър Гроздан Караджов да продължи договорите на строителни компании за поддръжка на пътища - да действат до есента, когато се очаква да има избрани нови изпълнители. Служебната министърка Виолета Комитова ревизира и прекрати някои от тези договори, заради неизправност.

Проблемът се състои във факта, че договорите са подписвани за една определена индикативна стойност на услугата, но към тях са подписвани анекси за много по-големи суми. Макар контрактите да са минали през процедура на обществени поръчки, законът казва, че анексите не могат да бъдат за повече от 50% от първоначалната сума. В много от договорите това е пренебрегнато. Така Комитова ги ревизира и някои от тях са прекратени, при други не може да има допълнително възлагане. 

Караджов обаче твърди, че без позволението за продължаване на договорите, няма кой да ремонтира пътищата. Той самият дори днес участва в протест на фирмите срещу... правителството. От друга страна решението за позволението е постоянно блокирано заради вътрешни дрязги в коалицията и то на практика стана заложник на споровете около избора на нов гуверньор на БНБ. 

Според доклада, който днес ИПБ обаче представя, тези договори са нищожни по смисъла на закона и заради това, че работата е вече изработена, на пътните фирми трябва да се плати, но без печалба. 

"Именно заради това МРРБ отказва да извърши животоспасяващи ремонти по българските пътища, за да изнуди българския парламент да узакони печалбите на строителните фирми", пише организацията. 

Особено голям проблем в момента е блокирането на жизнено важни артерии, които чакат ремонтиране - например тунел "Витиня". От ИПБ казват, че блокажът е имено с цел решаване на политически цели и продължават обвинението към Караджов. 

"Свидетели сме как един министър оглавява протеста срещу собственото му министерство и недоволството от управлението на държавата, в което той участва. Абсолютно невярно е твърдението, че не може да бъде възложен ремонт на прохода "Витиня" докато не бъдат разплатени стари задължения на няколко строителни фирми. Свидетели сме как политиците използват нещастието и отчаянието на българските шофьори, за да узаконят нарушения, извършени от предишни правителства. "

Припомняме, че в същото време пътните фирми продължават протестите и обявиха, че от днес спират да плащат тол такси, до решаване на проблема. От МРРБ и пътната агенция пък посочват, че няма да носят наказателна отговорност за подписване на договори, ако парламентът не разреши проблема.