Утре почти в цяла България ще има протести срещу спирането на влакове и съкращенията на персонал в БДЖ. Инициативите за различни акции по гарите се организират в железничарските интернет форуми, а синдикатите този път са останали леко в страни.

И аз не знам всички места, на които ще има протести. Повечето не сме ги организирали ние, призна в интервю за Клуб Z председателят на железопътния синдикат на КНСБ Петър Бунев. В неговата организация членуват над 10 000 служители на българските железници.

Недоволството е повсеместно и няма да стихне докато не видим черно на бяло, че се възстановяват спрените на 12 януари влакове, коментират организаторите на акциите във фейсбук.Основното им притеснение е, че "препоръката" на парламентарната комисия по транспорт към министър Ивайло Московски да възстанови жп композициите има само пожелателен характер и че целта й е само да приспи растящото недоволство на жп общността в България.

За днес е насрочена среща между транспортния министър Московски и финансовия Владислав Горанов. На нея се очаква да бъде обсъдено прехвърлянето на целевите средства за изплащане на задълженията на БДЖ към кредитори през 2015 г.  към общите разходи. Те са 40 милиона лева и биха могли за известно време да закърпят положението.

В сряда парламентарната комисия реши още до 4 месеца да бъде изработена дългосрочна стратегия за развитието на жп компанията, която да се гласува от парламента и да се изпълнява от няколко поредни правителства.

 

Следва интервюто с Петър Бунев, лидер на жп синдиката към КНСБ:

- Г-н Бунев, насрочените за събота железничарски протести не са отменени, въпреки че парламентарната комисия по транспорт гласува решение, с което препоръча да няма нови спирания на влакове, а вече спрените да бъдат възстановени. Защо?

- Така е. Никой не се е отказал от протестите. Даже броят на хората, които желаят да се включат в протестите, расте. Причината за това е, че решението на парламентарната комисия е препоръка, но на практика няма акт на спиране на всичко, което ни се случва. Затова протестите ще ги има. Да се надяваме Московски и Горанов да постигнат съгласие за прехвърляне на 40-те милиона лева към субсидията на БДЖ, те да се развържат и да може да се изпълни обещанието, което ни бе дадено.

- Дори и да стане обаче това не решава проблемите!

- Важното решение е, че трябва да се изработи стратегически документ за развитието на железниците, който да бъде приет от парламента. Всичко друго е "кърпежлък".

- Кой и как ще направи тази стратегия? Доверието към ръководството на БДЖ в момента не е на нулата, а е с отрицателен знак. Всяко тяхно предложение ще бъде оспорвано.

- Аз също се съмнявам в качеството на продукцията, която това ръководство на БДЖ може да предложи. Безспорно за изготвянето му е необходимо да се включат широк кръг експерти. Трябва да има инвестиционна програма, график за закупуване на нов подвижен състав, трябва да има програми за обучение на персонала. Трябва да направим нещо много сериозно като документ. Всички досегашни оздравителни програми не доведоха до ефекта, до който трябваше да доведат, защото се работеше на парче. Сега вече е крайно необходимо да изработим цялостна визия. Вместо да говорим само за рязане на дейности и разходи е много по-логично да гледаме как ще си увеличим приходите. Аз твърдя, че освен неефективни влакове в графика има и места където трябва да бъдат пуснати нови композиции. Трябва ни ново маркетингово проучване, за да се види къде има пътникопоток. Да се обмислят възможностите за закупуване на по-евтини и не чак толкова енергоемки возила, които да се окажат ефективни за по-кратки разстояния.

- За шинобуси ли говорите?

- Дори и шинобуси. Те могат да се ползват на кратки разстояния. Могат да се направят разчети и да се изчислят разходите. Важното е сметките да са точни. Без участието на широк кръг експерти няма как да се случи истински план за жп реформа. Всичко трябва да е съобразено с ремонтите по инфраструктурата и веднага, когато имаме нова жп линия по нея да бъдат пускани нови влакове. Това е много важно, тъй като железниците ни отдавна са изгубили конкурентоспособността си.

- Утре в кои населени места ще протестират железничари?

- За Горна Оряховица знам със сигурност. В Шумен, Карлово и София също ще има акции. В Перник знам, че има организация за протест. Не мога да кажа всички места, на които хората ще излязат, тъй като организаторите са много и най-различни. Казано честно очаквам навсякъде в страната да има протести.