Показва ли ни тестът PISA състоянието на българското образование? Донякъде, смятат гостите в най-новия епизод на Z-Каст, в който се връщаме отново към темата за това как децата ни се учат и какво остава в главите им след 5, 10 и 12 години в учебната система.
Според учителката по български език и литература Доротея Николова тестът дава "напълно очаквано" за състоянието на нашата образователна система в момента
"Ако изхождаме от резултатите, PISA е измерила ужасяващото положение, в което се намираме."
Преподавателят по математика Константин Делчев е по-критичен към теста - поне по отношението на неговата област. Някои от въпросите, особено математическите, имат половината нужна информация. Налице са недобри формулировки и откровено грешни задачи, смята той.
"Това за мен е неадекватен тест по математика. Дали българските ученици се справят добре по математика е съвсем различен въпрос. Отговорът е - не, не се справят. Дали са се справили зле по теста PISA? Явно. Но това, което виждаме в математика и в теста, двете не кореспондират. Затова мен ме ужасява идеята ние да се водим по PISA за някакви реформи."
Международният тест всъщност е най-вече повод да говорим за проблемите на образованието.
"Българските ученици не учат. И не учат, защото обществото по някакъв начин ги е оставило да си мислят, че това е нормално. Че няма проблем в това, че така трябва да бъде", смята Николова.
Според нея това умение се развива първо вкъщи и в детската градина. А сега се е "счупило" - налице са тежки дефицити и липса на разбиране на работата с езика.
"Започнали сме да си мислим, че по някакъв естествен начин човешкото дете се ражда, и то може да говори, да мисли, да смята и да разбира света - това ще си стане. Не става. Ставало е по начина, по който става с нас - учили сме."
От реформи има нужда, но досега те са били твърде хаотични и твърде чести, смята Делчев.
"Реформите на образованието представляват експерименти с деца, но без етична комисия, която да ги одобрява", шегува се той.
А промените към опростяване и намаляване на материала могат по-скоро да навредят - макар много учебници и програми да имат нужда от подобрение. Децата трябва да имат предизвикателства.
"Боя се, че може да се съгласим на твърдението, че на учениците трябва да им е трудно. Колкото гадно и злобно да звучи", отбеляза Делчев."Трябва да бъдат изкарани извън зоната им на комфорт. Това важи за всички възрасти."
"Когато има трудност, тогава се развива ума", добави Николова.
Какво точно е функционалната грамотност? Какво трябва да научат децата?
Трябва ли да се забавляват, докато учат, и какъв е балансът между качественото образование и т.нар. "едютейнмънт" (от education и entertainment)?
Каква е ролята на родителите в образователния процес? Помагат ли държавните органи за добрата съвместна работа между тях и учителите?
Отговорите на тези и много други въпроси - гледайте и чуйте в Z-Каст 141:
Слушайте Z-Каст и в платформите Spotify, Google Podcasts, TuneIn, Apple Podcasts.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни