Една новина се разходи по всички медии. Тръгна от публикацията във в."24 часа" "Всеки българин с държавен имейл" и след това се прехвърли в редица други електронни и хартиени медии.

А когато държавата реши да отваря имейли на всички, независимо искат или не искат да имат такива, естествено се появяват съмнения за сигурността на личната кореспонденция и сигурността ѝ. Както и за това кой и как ще изхарчи отново едни пари.

Затова Клуб Z потърси за коментар Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и истината се оказа доста по-различна.

"Всъщност подобен текст е приет още преди 8 години в Закона за електронното управление", коментира зам.-министър Валери Борисов.

Той обаче изрично уточнява, че става дума за възможност, която от 2008 година насам изобщо не е прилагана.

Точният текст е в член 26, алинея 3 от ЗЕУ, който гласи:

"Министерският съвет може да предвиди за нуждите на електронното управление използването на специална електронна пощенска кутия, създадена за всеки гражданин и организация в поддържана от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията информационна система за обмен на електронни изявления по електронна поща. В този случай всички съобщения, изпратени до получателя от административните органи, се смятат за получени с постъпването им в електронната му пощенска кутия в системата."

Според зам.-министър Борисов този текст не е реализиран на практика, тъй като би създал неудобство на хората в България.

"Дискутирали сме темата много пъти и сме стигнали до категоричния чисто човешки извод, че е по-добре всеки да ползва такъв имейл адрес, какъвто си иска. Логичното е при заявяване на определена електронна услуга от дадена електронна поща, същият адрес да бъде ползван за получаване на отговора от страна на съответната държавна институция", добави той.

Според зам.-министър Борисов логиката на "държавните имейли" е била най-вече, за да се знае точният момент, в който определено съобщение, което е свързано със срокове за определено задължение, е било получено от съответния гражданин или фирма.

"Например, ако се изпраща уведомление от Националната агенция за приходите на личната електронна поща, но твърдите, че не сте го получили, което не може да се установи от съответната институция. Проблемът е кой е моментът на доставката и от кой момент започват да текат сроковете", обясни той.

Според Борисов обаче решение на този проблем е намерено с промените в ЗЕУ, които правителството вече е внесло в парламента. Предложената редакция на чл. 26 от ЗЕУ вече гласи:

„Чл. 26. (1) Получателят на електронната административна услуга е длъжен да посочи електронен адрес за уведомяване с оглед на съответния начин на изпращане на електронни изявления, определен с наредбата по чл. 12, ал. 4.

(2) Връчването на електронните изявления от доставчиците на електронни административни услуги може да се извършва чрез изпращане на електронния адрес за уведомяване на съобщение, съдържащо информация за изтегляне на съставения документ от информационна система за сигурно връчване или от единния портал по чл. 12, ал. 1. Те се смятат за връчени с изтеглянето им.

(3) Когато страната не е изтеглила акта, съобщение за който е изпратено по ал. 2 в 7-дневен срок от изпращането, съобщението се връчва по общия ред.

(4) Връчването по електронен път се удостоверява с копие от електронния запис за изпращането, съответно изтеглянето, съхранен в информационната система за сигурно връчване или в единния портал по чл. 12, ал. 1. Връчването може да се удостоверява и от доставчик на квалифицирана услуга за електронна препоръчана поща по смисъла на регламента.” 

С този текст на практика отпада съществуващата и никога не приложена досега възможност държавата да ни издава служебно имейли, а моментът на получаване на електронен документ е моментът на изтеглянето му. В случай че това не стане в срок до 7 дни, книжата ще бъдат изпратени не по електронната, а по-обикновената поща.

И накрая: държавата няма да ни открива имейли!