Промените в Закона за железопътния транспорт, които минаха процедура по обществено обсъждане и трябва да влязат в Народното събрание, отварят вратата за нови далавери с държавна собственост.

За това сигнализираха от Гражданската инициатива „За обществен и релсов транспорт“. Става дума за въвеждането на лобистки, според тях, текстове за прехвърлянето на имоти публична държавна собственост.

До момента Министерският съвет бе длъжен да гласува решения за преобразуването на всеки един такъв имот в частна държавна собственост и това бе отразено в протоколите на всяко заседание, като след това можеше да бъде търсена лична отговорност от взелите решението министри. 

Според неправителствената организация с готвените промени в закона се отваря вратичка за директно прехвърляне на терени публична държавна собственост на железопътни предприятия, които по смисъла на Закона за държавната собственост автоматично ще стават частна, но вече без решение на Министерския съвет за преобразуването им, и могат лесно да бъдат продадени според чл.43, ал.4 от Закона за държавната собственост (ЗДС). 

Така отговорностите практически ще се размият и това ще отвори нова възможност за нечисти сделки с държавно имущество.

И в сега действащия ЗДС е предвидена възможност за учредяване на ограничени вещни права върху публична държавна собственост, когато това е необходимо за изграждане на техническата инфраструктура, без да има необходимост от прехвърляние на тази собственост или промяна на нейния статут. 

„Това показва, че тези, които са писали закона, или са некомпетентни, или злонамерени. И в двата случая обаче крайният резултат ще бъде в ущърб на българските граждани“, коментира Георги Станков от ГИОРТ.