Досега икономическата война между Русия и Запада, грубо казано, бе своего рода престрелка. Неотдавна Москва наложи забрана за вноса на селскостопанска продукция след санкциите на ЕС и САЩ заради Украйна. Това е болезнено за селското стопанство, но точно за Германия вероятно е преодолимо. Фермерите в тази страна изнесоха миналата година само плодове и зеленчуци на стойност 60 милиона евро.

Но сега руският президент Владимир Путин затяга гайките. Следващите мерки освен САЩ ще засегнат и Германия, защото са насочени срещу автомобилната промишленост. Русия обсъжда частична или пълна забрана на вноса на западни автомобили. Съответното предложение вече е изпратено до президента Путин, пише в. "Ведомости", като цитира високопоставени чиновници. Ако се стигне дотам, това ще бъде чувствителен удар по германската автомобилна промишленост - но само косвено. Защото голяма част от моделите, които Германия продава в Русия, се произвеждат на място.

Забраната за внос няма да повлияе на тези коли

В краткосрочна перспектива чуждестранните производители ще трябва още повече да увеличатт производството в Русия, от което и без това официално имат нужда. И според Путин става дума за по-силно от поредното ухапване на Запада. Руският президент открито използва кризата, за да върже още повече чуждестранната автомобилна промишленост към Русия. Засега Русия не е голям пазар за немските автопроизводители. Те са продали там миналата година 585 000 коли. Това е доста нагледно число, като се има предвид, че през 2013 г. германската автопромишленост е произвела 14 милиона коли. Русия заема деветото място сред най-големите за Германия пазари за автомобили.

Но Русия бе смятана за растящ пазар заедно с Китай, Бразилия и Индия. Тя бе надежда за продажбите на коли. Но сега, заедно с Бразилия и Индия, Русия не само че не оправда очакванията, но с изострянето на украинската криза все повече се отдалечава. Заради това немската автопромишленост зависи все повече от желанието на китайците и американците да купуват коли. Само там търсенето на леки коли все още значително нараства.

Затова не е за учудване, че автопроизводителите реагират разтревожено, като имат предвид ситуацията в Русия и заплахата за забраната на вноса. Но трябва да се чете внимателно това, което разпространяват високопоставените чиновници на Путин. Става дума за автомобили на западнитe производители, които се произвеждат зад граница. Тоест, в съответствие с текущите планове забраната за внос няма да засегне тези модели, които чуждите концерни правят в Русия. И броят им е голям. От всички продадени през 2013 г. в Русия немски марки коли само 132 400 са били внесени от Германия. Останалите или са били самостоятелно направени в Русия, или са били докарани от други страни. За мнозинството немски производители заводите в самата Русия имат решаващо значение за местния бизнес. Да вземем за пример БМВ. Миналата година баварците продадоха в Русия 44 871 автомобила. Примерно толкова, колкото и в Корея (става дума за Южна Корея - б.р.). От гледна точка на БВМ руският пазар не е голям, но напоследък значително се е увеличил. Въпреки това производителят на премиум клас произведе над 20 000 бройки в завода в Калининград. Сред тях има коли от 3-а, 5-а и 7-а серия. Там е и почти цялата Х-серия. Тоест, почти половината коли не попадат под забраната. Поне за баварците е така. В дъщерното предприятие на "Дженерал Мотърс Опел" ситуацията е аналогична. За жителите на Рюселсхайм, където основния концерн е ограничен предимно в европейския бизнес, Русия е най-важният пазар след Великобритания и Германия. Всеки удар по уморената марка може да има фатални последици. "Опел" също произвежда автомобили в големи количества. Дъщерното му предприятие продаде миналата година 81 400 коли, от които например само 21 000 от модела "Астра", които се произвеждат в завода в Санкт Петербург. Освен това, "Фолксваген", "Форд", "Рено", "Тойота" и "Хюндай" също имат заводи в Русия. Тоест, те могат да продават автомобили оттам дори след налагането на забрана за внос. Но автопроизводителите ще трябва да увеличат мощностите на място. И Путин много иска това покрай всичко друго.

Чуждите марки в Русия вече на практика са принудени да произвеждат автомобили в големи количества на място. По закон те трябва да произвеждат не по-малко от 300 000 коли в Русия, за да получат намаление на митото за внос. Без него вносът не се изкупува. Така че "Фолксваген", "Опел", Хюндай" и "Рено" неотдавна значително разшириха заводите си. Те са оборудвани за производството на място на голяма  част от търсените в Русия коли. Затова Путиновата забрана за внос е просто напразна заплаха.

В действителност в значително по-лошо положение е руският автопазар. Още през 2013 г. той се сви заради слабата икономика и девалвацията на рублата.
--------------------------------
Авторът е икономически редактор на германския вестник "Ди Велт". Там е публикувана и тази негова статия.