Европейската комисия, Европарламентът и Съветът на ЕС се разбраха по два основни пункта от пакета „Мобилност 1“.

Това съобщиха за Клуб Z от Комисията по транспорт и туризъм в ЕП.

Става дума за връщането на камионите в страната, в която са базирани, и почивката на водачите.

Шофьорите ще могат да спят в кабината не повече от 45 часа и ще бъдат задължени да се връщат поне веднъж на 4 седмици в страната, в която е регистрирано транспортното средство, независимо в коя част на Европа се намират.

Камионите ще трябва да се връщат в страната поне веднъж на 8 седмици.

България е сред страните, които най-много се противопоставят на задължителното връщане, най-вече на камионите.

Споразумението е постигнато рано тази сутрин след продължили цяла нощ дискусии.

Така се слага край на фирмите, играещи ролята на „пощенски кутии“, смята председателката на транспортната комисия Карима Дели.

Камионите и микробусите ще бъдат екипирани с „умни тахографи“ съответно до 2025 и до 2026 г. Това са всъщност „черни кутии“, които ще записват всички данни за извършваните пътувания.

Евродепутатът Исмаил Ертуг, вносител на част от измененията, изразява задоволство от постигнатото неокончателно споразумение след три години на спорове, предаде БТА. По думите му новите правила ще предотвратят т. нар. социален дъмпинг и дейността на дружествата "пощенски кутии".

Преговорите между Европейската комисия, правителствата и евродепутатите започнаха през октомври.

Ако се наложи, България ще обжалва решението пред Съда на ЕС

Министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че когато законодателните изменения по пакета "Мобилност" станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС.

"Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални", каза Желязков след срещна с представители на международните превозвачи, цитиран от БНР.

"Пипнато е тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко", коментира Халил Летифов, председател на Комисията по транспорт в българския парламент.

Той очаква правителството да проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.