Еврокомисията прие днес Временната рамка за държавната помощ, която би позволила на страните членки на ЕС да предприемат гъвкави мерки в подкрепа на своята икономика в условията на епидемията от коронавирус.

Сред тях са данъчни облекчения, компенсации, гаранции на заеми и други.

Проектопредложението бе изпратено до правителствата на  държавите преди три дни.

Заедно с редица други мерки за подкрепа, които страните могат да използват според съществуващите сега регламенти за държавната помощ, Рамката им позволява да гарантират, че на разположение на бизнеса остават достатъчно ликвидни средства и да не спира икономическата дейност по време на заразата.

Временната рамка за държавната помощ се основава на член 107(3/б) от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС). Чрез нея се признава, че цялата икономика на Общността страда от сериозни сътресения.

Пет вида помощ

1. Преки плащания, избирателни данъчни облекчения и авансови плащания. Страните членки ще могат да създадат схеми, по които да предоставят до 800 000 евро на една компания, за да се справи с теолложните проблеми, свързани с ликвидността;

2. Държавни гаранции на заеми, които компаниите са взели от банките. Така страните от ЕС ще могат да гарантират, че банките щке продължат да осигуряват заеми за нуждаещите се от тях клиенти;

3. Субсидирани публични заеми за компаниите. Държавите ще могат да предоставят заеми с изгодни лихми на компаниите. Тези заеми могат да помогнат на бизнеса да покрие непосредствения оборотен капитал и вуждите от инвестиции;

4. Предпазни клаузи за банки, насочващи държавната помощ към реалната икономика. Някои страни от ЕС смятат да надграждат настоящия капацитет на банките за даване на заеми и да ги използват като канал за подкрепа на цизнеса, най-вече в сферата на малките и средните предприятия (МСП). Временната рамка дава ясно да се разбере, че това се смята за пряка помощ за клиентите на банките, а не на самите банки. Тя дава насоки как за бъде гарантирано минимално „изкривяване“ в конкуренцията между банките.

5. Застраховане на краткосрочни експортни кредити. Рамката въвежда допълнителна гъвкавост в наина да се покаже, че някои страни представляват нетъргуем риск. Така застраховките могат да бъдат предоставени от държавата при необходимост.

Поради ограничения размер на бюджета на ЕС главният отговор в случая ще дойде от националните бюджети.

Предрпазните клаузи

Временната рамка включва ресица предпазни клаузи.

Така например тя обвързва субсидираните заеми или гаранции за определен бизнес с размера на икономическата му дейност, съотнесен към разходите за заплати, оборот или тужда от ликвидни средства, както и използването на публична помощ за оборотния или инвестиционния капитал. Съответно помощта трябва да помогне на бизнеса да преодолее срива и да се подготви за устойчиво възстановяване.

Освен това страните членки могат да приложат промени в полза на бизнеса като отлагане на плащането на данъци или субсидиране на краткосрочна заетост във всички сектори. Тези промени са извън регламентите за държавна помощ.

Държавите могат да платят на компаниите и компенсации за щети, понесени или пряко причинени от COVID-19. Това може да бъде от полза за силно пострадали браншове като транспорта, туризма, хотелиерството и търговията на дребно.

Временната рамка за държавна помощ ще действа до декември 2020 г. Но с цел гарантирането на правна сигурност Еврокомисията ще прецени преди крайния срок дари той трябва да бъде удължен.