"Мисията е възможна." Това каза министърката на регионалното развитие Лиляна Павлова в студиото на "Тази сутрин" по БТВ по повод очакванията правителството да открие 120 км магистрали в близко бъдеще. Тя дори изчислила, че може да не са 120, а 140.

Павлова се надява да има изцяло завършена магистрала "Марица" и две части  от "Стурма": Дупница  - Благоевград и Сандански - Петрич, до края на годината.

Тя още веднъж повтори, че през януари стартира процедура за 60 км на "Хемус - от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч. Те обаче ще станат факт през 2017 г. - точно както и пътният възел "Белокопитово" край Шумен.

Провителството си е поставило амбициозната задача до 2020 г. да са готови и оставащите 250 км от АМ "Хемус", за които обаче няма финансиране. Другите такива критични направления са София - Калотина, София - Видин, както и Велико Търново - Русе.

За това щяло да се разчита на публично-частни партньорства, както и на фонд "Инфраструктура", който ще бъде пълнн с пари от тол такси.

Запитана от кога те ще станат факт, Павлова каза, че от до края на тази година ще е готов бизнесмоделът, т.е. - на кои пътища да се въведе и т.н. През 2016 ще бъде избран инвеститор и в началото на 2017 г. - когато свършва срокът на винетките, ще стартира системата с бариери на магистралите. Тя определи това като по-справедливо, защото ще се плаща според това колко си карал, а камионите, които повече рушат, ще дават и повече пари. 

На въпрос, това означава ли, че винетките ще отпаднат, Павлова отговори, че те ще отпаднат поетапно. Нейната цел е да се върви към дигитализиране - да може да се заплаща с есемеси, през интернет и т.н.

Тя разкри още, че се надява до лятото на т.г. да заработи и безплатно приложение за смартфони и таблети, с което всеки ще може да проверява пътната обстановка. Павлова похвали българите, че при "голямото завръщане" след празниците за пръв път са се вслушали всъветите и са се прибирали поетапно, а не всички едновременно.

На въпрос на водещите защо се работи по "Южен поток" (вчера кораб с тръби заседна край Бургас, б.р.), тя поясни, че дружеството "Южен поток транспорт", което строи по морското дъно, не е спирало дейност.

"Или поне ние не сме уведомени да е спирало", поясни регионалната министърка.

Т.е. - строи се в морската акватория на България, но не и на територията на България. Тя даде пример, че дори е отправила запитване към дружеството, да продължаваме ли да търсяим т. нар. оценител на морското дъно, за да си получим таксите, но отговор още няма.

Лиляна Павлова каза още, че има 1 млрд лв. във фонда за саниране на жилища. Ще се започне само с панелни блокове над 36 апартамента. На въпрос на водещите защо с предишните пари по Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) напълно са санирани едва 2 сгради, тя поясни, че има още 50-ина на различен етап, а при правителството на Орешарски по темата не се е работило.

Павлова се надява сега процедурата да е по-проста и да не се налага хората да вадят пари от джоба си за регистрация по БУЛСТАТ - нещо, което се е превърнало в основна спънка при ОПРР.

Когато правят сдружението, ще се изисква официално събрание на минимум 67 % от живеещите, да се подадат документи и да се кандидатства в общината, поясни процедурата регионалната министърка.

Тя подчерта, че стартът с около 200 панелни големи блокове е само начало - натам ще се продължи с ЕПК и монолитни сгради, както и с по-малки кооперации и дори еднофамилни къщи.

"Всички останали сгради също ще получат възможност да кандидатстват за финансиране но по ОП "Региони в растеж", каза Павлова.

Запитана ще оцелее ли коалицията, министърката заяви, че сътрудничеството в правителството става все по-добро с всяко заседание. За излъчваните понякога сигнали за разногласия, тя каза, че ако било другояче, чак щяло да е подозрително. 

"Като в едно семейство - няма как всичко да е наред", каза с усмивка Павлова.