България е пропускала, пропуска и вероятно ще продължи да пропуска възможности да замени старата си и в голямата си част съветска военна техника с нова западна, като предоставя помощ на Украйна. Става въпрос за стотици милиони левове „пропуснати ползи“ под формата на западни ПВО системи, бойни машини за пехотата и др. На масата в момента са сложени оферти и от САЩ, и от Германия, движение по които обаче няма. Това научи Клуб Z от повече от пет независими източника и от политическите, и от военните среди.
За да стигнем дотам обаче, трябва да проследим действията на президента и неговата власт, които показват систематичен отказ от подпомагане на нападнатата от Путин страна, което е и в основата на това „мълчание“ по отношение на възможностите за модернизация на собствената ни армия чрез заместващи способности. Това е разказ и за „шиканирането“ на задължението ни да подпомогнем Украйна и чрез законодателни хватки.
Дали сме топ 3. И се изчерпахме
На 9 декември м.г. 48-ото Народно събрание с огромно мнозинство взе решение България да предостави военна помощ на Украйна – нещо, което предходният парламент не направи заради заплахите на коалиционния партньор в редовното правителство тогава – БСП, да напусне управлението. НС задължи Министерския съвет на Румен Радев да приведе в действие общо 7 точки. Министерство на отбраната, трябваше да изготви списък с военната помощ, която можем да предоставим и която да отговаря на заявените нужди на украинската страна. Процесът бе засекретен, като не стана ясно какво налага това, при все че Западът като цяло не крие с какво подпомага Киев. Така България най-сетне направи транш военна помощ. Според нашите източници – изключително малко като количество, според служебния министър на отбраната Димитър Стоянов - „дали сме топ 3 от приоритетите“ на украинската армия. И това е.
И Радев, и Стоянов дадоха да се разбере впоследствие, че Украйна няма да получи повече подобна помощ от България. Въпреки че точка 6 в решението на парламента гласи: „Министерският съвет да продължи да предприема всички действия за оказване на последваща военна и военно-техническа подкрепа на Украйна съобразно заявената от нея необходимост и българските възможности“. Хващайки се за последната част от изречението, държавният глава обяви, че „българските възможности“ са изчерпани с вече даденото и последваща помощ ще постави в риск собствените ни отбранителни способности.
„Сливи за смет“
Тези дни и Радев, и Стоянов развиха още един аргумент – т.нар. триъгълни сделки (договор с друга страна за западно въоръжение срещу нашето старо съветско въоръжение) били „сливи за смет“ (по Радев), а и „прозорецът е затворен“ (пак по Радев). Т.е. държавите, участващи в триъгълни сделки, получават малко и крайно недостатъчно за модернизация на армиите си, получават стара техника, а ако предоставят съществуващите платформи трябва да си платят сами новите. „Прозорецът е затворен“ пък идва да каже, че страните донорки на помощ вече осъществяват такава директно към Украйна, нямат интерес към триъгълни сделки и България е изпуснала своята възможност да осъществи такива в първите няколко месеца от руската инвазия – март, април и май м.г., когато на власт бе кабинетът „Петков“, а както стана ясно, парламентът тогава реши за предоставяне само на хуманитарна и техническа помощ.
Все пак Стоянов пратил писма до съюзниците с питане за триъгълни сделки, заяви самият той преди няколко дни в интервю за бТВ. Писал и до Германия, и до Дания, и до САЩ, Нидерландия, Италия, Испания, Франция. Но нямали интерес, твърди той. Защото реализирали вече тези сделки през март и април.
„Да, водим разговори с един наш съюзник. За съжаление приоритетите в последните няколко седмици се приоритизираха в друга посока, може би няма да бъде реализирана (триъгълна сделка). - В посока тази техника да бъде предоставена на Украйна, западна техника, директно да бъде предоставена на Украйна“, вметна министърът на отбраната в отговор на въпрос.
„Такова предложение сме имали и все още имаме“
Според нашите източници обаче интерес има, ние нямаме такъв. САЩ ни предлагат 200 милиона долара, с които да заменим ПВО системите си С-300, чийто ресурс скоро изтича, с NASAMS.
Става въпрос за средства, отпуснати от конгреса на САЩ (близо 700 милиона долара само през януари) за партньорските държави от Източния фланг, от които други държави, като Чехия например, вече се възползваха.
„Такива разговори дори не са започнали по същество“, сподели един от източниците ни.
По думите му в началото на годината е имало US делегация в Министерство на отбраната по този въпрос, но тя си тръгнала без резултат.
Ето какво сподели и друг източник, запознат отвътре с проблема, също пожелал анонимност.
„За конкретна сума не съм чувал, но е имало такова предложение и то не едно. Това е стандартно предложение към всички страни от Източна Европа. Първото е било още през март 2022 г., повтаряно е периодично, последното мисля, че е било от декември 2022 г. Публично не е обсъждано.“
Източникът каза още, че за предложенията е научавал „по канали на комуникация с хора, които му имат доверие в българското, но не само в българското министерство на отбраната“.
По думите му от България са се искали и бронирани машини, хеликоптери, артилерия, т.е. техника необходима за механизирана бригада, каквато трябва да оборудваме по натовски образец. За нея в замяна на старата руска техника е трябвало да получим западна, за да бъдат силите ни съвместими с тези на съюзниците в НАТО.
„Такова предложение сме имали и все още имаме“, посочи още той. „Това, което Украйна ни е поискала, го имаме и то все още ни е поискано“.
“Не е вярно, че е късно, но ние трябва да предложим“
А ето какво припомня и генерал-лейтенант от резерва Атанас Запрянов, бивш зам.-министър на отбраната и зам.-началник на Генералния щаб на Българската армия, бивш член на делегацията на България в НАТО и неотдавна номиниран за министър на отбраната в предложения от ГЕРБ кабинет начело с проф. Николай Габровски, в телефонно интервю с Клуб Z: Миналата година САЩ заделиха финансиране от около 1 милиард долара за компенсиране на съюзнически държави от Централна и Източна Европа, които предадат на Украйна свое военно оборудване от съветски тип. Според изказване на държавния секретар Антъни Блинкън, поместено на сайта на Държавния департамент, от началото на тази година САЩ са заделили за същата цел 682 милиона долара. Една справка на уеб страницата на чуждестранната военна помощ на Държавния департамент на САЩ показва, че за визирания период България е получила само 38 милиона долара от тази програма срещу предоставена на Украйна помощ, докато Северна Македония е получила 100 милиона долара.
“Така постъпиха Чехия и Словакия”, каза Запрянов за този вид “триъгълни операции”. “Словакия даде на Украйна своите зенитни ракети С-300 и получи пари да си купи на тяхно място американски “Пейтриът” (Patriot). Докато ги купи, на територията й САЩ, Германия и Нидерландия разположиха временно свои “Пейтриът”-и“, посочи о.р. ген.-лейт. Запрянов.
Той припомни и, че в най-трудните първи месеци на войната украинските въоръжени сили са се нуждаели от съветски тип въоръжение, с което са обучени да си служат и следователно могат да използват незабавно за разлика от западното, което изисква месеци обучение. Украйна е искала такова оборудване от България, но “нямаше политическа воля нито от редовното правителство, нито от президента сега” за предоставянето му, каза експертът, напомняйки за тезата на Радев, че въоръжаването на Киев работи против постигането на мир, както и за блокиращата роля на БСП.
Коментирайки изказванията на президента и на отбранителния министър, че вече е късно България да участва в такива триъгълни операции, ген. Запрянов посочи:
“Не е вярно, че е късно, но ние трябва да предложим. Но позицията на България е пасивна. Ако България не предложи, никой няма да й наложи”.
За да даде Българя своя бойна техника на Украйна, трябва да има решение на парламента, но дългият период на служебни правителства е бил извинение това да не стане, смята още той. „Без парламент на Радев това му е удобно“, допълни.
Посолството: Приветстваме вече помогналите
Клуб Z изпрати запитване до Посолството на САЩ заявявало ли е американското правителство готовност да предостави определена сума на България под формата на заместващи способности в замяна на изпращането от страна на България на стара нейна техника, оръжия и пр. в помощ на Украйна - на същата равностойност и какви способности.
От от пресслужбата на дипломатическата мисия отговориха следното:
“На 6 януари Съединените щати обявиха над 682 милиона щатски долара нова военна помощ за регионални партньори и съюзници по Източния фланг на НАТО с цел да стимулират дарения за Украйна и да компенсират възникнали вследствие на тях липси.
Съединените щати поздравяват над четиридесетте съюзници и партньори, които се присъединиха към нас в продължаващото предоставяне на тежко въоръжение, муниции и друга жизненоважна за сигурността подкрепа за Украйна.
Ние приветстваме приноса на всички съюзници и партньори, които оказват на Украйна съдействието, от което страната се нуждае, за да продължи да се защитава срещу бруталната война на Русия.“
Което на дипломатически език означава пари има, офертата е на масата и САЩ приветстват всеки, вече допринесъл за помощта, като процесът продължава. От посолството обаче не отговориха на въпроса какви конкретно отбранителни способности може да замени България и срещу какво. Нито за каква конкретно сума става въпрос.
Германската оферта
Обещанието на германското правителство да достави на Украйна около 40 бойни машини за пехотата “Мардер“ (Marder) до края на март очевидно ще бъде подпомогнато от Гърция.
Според източниците ни още в ранната фаза на войната Германия е предложила на България и Гърция да изпратят свои съветски бойни машини на пехотата БМП-1 на Украйна и вместо тях да получат германския “Мардер“. Гърция е приела предложението, България – не.
“Тази информация е вярна”, коментира ген. Запрянов. - “Имало е предложение от Германия. Става дума за т.нар. “гръцки вариант”, т.е. да дадем бойни машини БМП-1 и да получим на тяхно място германски “Мардер“.
Своите 100 БМП-1 България е получила от бившия Съветски съюз в последните години на Варшавския договор. “За тях нямаме части за основен и текущ ремонт, а само за поддръжка”, подчерта ген. Запрянов. Причината за отказа на София е била “липсата на политическа воля”, посочи отново той.
Сега Германия се надява, че част от бойните машини на пехотата “Мардер“, които е обещала на гръцката армия като част от кръгова сделка с нейно оръжие за Украйна срещу ново от Берлин, ще отидат директно за Украйна. Правителството в Атина се беше съгласило да достави на Украйна бойни машини на пехотата БМП-1 от съветската епоха и да получи в замяна 40 “Мардер“- а. От тях досега са доставени 14 машини, които производителят Rheinmetall е ремонтирал. Още шест се очакват в Гърция „скоро“. В замяна Атина вече е предала на Украйна 20 БМП-1 от собствените си запаси.
През януари също така Германия е обсъждала кръгова сделка и с България и Кипър. Двете страни трябва да получат от Германия германски колесни бронетранспортьори „Фукс“ (Fuchs) в замяна на нашите БМП, твърдят още източниците ни в Берлин. Според тях обаче изказването на Димитър Стоянов отпреди няколко дни за пренасочването на приоритетите, визира именно германската оферта.
Клуб Z изпрати няколко въпроса, адресирани до бившия премиер Кирил Петков, а именно: Предлагано ли е на редовното правителство участие в т.нар. триъгълни сделки в месеците непосредствено след руската инвазия? Ако да - какви и защо не са реализирани? Имало ли е предложение от германска страна за бойни машини БМП-1 срещу германски „Мардер“? Към момента на публикуването на този текст отговор все още няма. Ще го публикуваме в момента, в който го получим. Подготвяме и питане по реда на Закона за достъп до обществена информация до Министерството на отбраната - заради решението му да определи като класифицирана информация всичко, свързано с българската помощ.
Писмо от Борел – глас в пустиня
Под нестихващите атаки към Радев и кабинета му, служебният министър на отбраната настоява тези дни: "Изпълнили сме 6 от 7-те точки в решението на Народното събрание. Не е изпълнена тази с обновяване на нашите запаси с боеприпаси. Работим по въпроса и ще се изпълни до следващия парламент“, даде заявка той.
Визира се точка 7, дописана в последния момент в проекторешението (в последствие решение) на парламента: „Министерският съвет да пристъпи към обновяване на ведомствените военновременни запаси на Министерството на отбраната, представляващи въоръжение и боеприпаси, чийто срок на съхранение изтича до три години, включително и чрез замяна на наличните такива с новопроизведени от държавните публични предприятия на съответната равностойност“.
„60-70 процента от произведените боеприпаси в складовете ни са с изтичащ срок на годност“, коментира един от източниците ни.
А друг изчисли, че имаме количество за даряване на 100-хилядна армия и ако боеприпасите не отидат за Украйна, ще отидат за утилизация.
„Основната част от наличните във Въоръжените сили боеприпаси, определени като ведомствени военновременни запаси, са произведени в периода 70-те - 90-те години на миналия век, като конкретни номенклатури дори и по-рано“, се сочи в доклад и на МО.
Какво прави министерството по изпълнението на тази точка? Промяна в съответната наредба и ако се съди по обещанието на министъра, то до по-малко от два месеца трябва да помогнем на Киев с наличностите в складовете.
В същото време обаче същият този министър заяви вчера, че е получил писмото на върховния представител на ЕС за външна политика и сигурност Жозеп Борел, с което той призова всички държави членки да доставят боеприпаси на Украйна. Но България нямало да участва. „В това писмо се казва ясно всяка държава каквито възможности има да изпрати подкрепа за Украйна, като в голяма част от писмото е изразено и желанието за закупуване на 155-милиметрови гаубици, с които България не разполага. Тази съвместна покупка не е ясно колко ще струва”, заяви Стоянов. И допълни: “Ние имаме нормативна уредба, която казва ясно с каква техника трябва да разполагаме, няма да падаме под минимума“. Но пропусна да посочи с какви възможности разполагаме, тъй като Украйна не се нуждае само от 155-милиметрови гаубици.
По заобиколния начин
С това обаче опитите на президента и подопечното му МО да стопират помощта за Украйна с мотива "нямаме повече" не се изчерпват. Такъв опит е имало и в един от последните дни на 48-ото НС, когато депутатите са обсъждали внесения в края на декември от кабинета „Проект на решение за определяне на военни формирования и структури за допълване на въоръжените сили във военно време и за определяне на числеността на запаса за въоръжените сили“. С него на практика се е искало увеличаване на резервите от хора и техника, което трябва да бъде достигнато до 31 декември тази година.
Според източниците ни е ставало въпрос за увеличение с 25 на сто, като целта е била парламентът да „парафира“ искането, за да може впоследствие служебната власт да се мотивира: „Няма какво да дадем на Украйна, защото ще навлезем в мобилизационния запас“. Депутатите отхвърлят проекторешението. Но пък все още неясно по каква причина миналия месец правителството изведнъж поиска от Конституционния съд да разтълкува текстовете в основния закон, свързани със запасняците и „подготовката на гражданите за защита на отечеството“. Тук може да се постави и въпросът наистина ли в такъв случай са изчерпани българските възможности, както твърди държавният глава.
Без празни чекове
„На изпроводяк“ народните представители направиха още нещо – отказаха да подпишат „празен чек“ на кабинета за инвестиционната програма на армията, внесена от МО с хоризонт 2032 г. на стойност близо 10 милиарда лева. Това бе знаково, защото в програмната си реч пред депутатите на тържественото първо заседание на парламента на 19 октомври Румен Радев посвети една голяма част на нуждата от модернизация на армията, като подчерта, че се надявал проектът на правителството му да бъде приет в съкратени срокове.
В какво се коренеше проблемът? В това, че в проекта се изброяваха в действителност нужни на армията въоръжение, оборудване и пр., но не бяха калкулирани съпътстващите ги например гориво, инфраструктура, боеприпаси и прочее неща, нужни за обезпечаването. Като тук трябва да се има предвид и че бяха описани само разходите на стойност над 100 милиона лева, които по закон изискват санкцията на Народното събрание, тези под - не. С други думи - не бе ясно откъде ще дойдат парите, надскачаше се дефицитът. Нямаше и приоритизиране на проектите. Друг проблем бе, че те покриваха само част от нуждите на отбранителните способности на българската армия, т.е. нямаше яснота как, кога и с какво ще се отговори на нуждите и на останалите.
Ето защо НС реши да върне плана на кабинета, като му възложи да го преработи в тримесечен срок. И сега за Радев парламентът е виновен за липсата на модернизация на армията. А от ДСБ искат неговия импийчмънт - защото не спазва решението на парламента да помагаме на Украйна.
*По темата работи и Капка Тодорова
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни