Article_top

Електронни винетки заменят познатите стикери от днес, 17 декември.

Новата система за плащане за ползването на републиканските пътища предвижда леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона да бъдат таксувани на база време, както досега. Таксите за всички по-тежки превозни средства ще зависят от изминатото разстояние.

Тол системата, от която управляващите разчитат на над 1 милиард лева приходи годишно, трябва да заработи от средата на август 2019 г. Дотогава автомобили, микробуси, камиони и автобуси ще продължат да ползват винетки. Цените им остават като тазгодишните - за леките коли годишната струва 97 лева, тримесечната - 54 лв., месечната - 30 лв., а седмичната - 15 лева. Новото тук е уикенд винетка с цена 10 лева, която важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя.

На първо време електронните винетки ще се купуват през сайта bgtoll.bg и специално разработено мобилно приложение. Плащането в тях ще може да става с дебитна или кредитна карта, както и с банков превод.

Плащането с карта може да стане минути преди пътуването. При банков превод обаче е добре да бъде направен няколко дни преди тръгването.

Как, какво, къде, кога

При купуване на електронна винетка се попълват регистрационният номер на автомобила, е-mail адрес, ако потребителят желае да получи обратна информация за купената винетка, срок за валидност и начална дата за винетката. Важно е, преди да се потвърди плащането, да се провери дали номерът на колата е въведен правилно. Потвърждение, че автомобилът има валидна винетка, ще може да се направи на сайта bgtoll.bg и през мобилното приложение.

От 1 януари електронна винетка ще може да се купи от терминали за самотаксуване в търговските обекти, както в познатите досега места - бензиностанции, пощенските клонове, областните пътни управления и др. Терминалите за самотаксуване ще бъдат 500 броя, разположени на граничните пунктове и в търговски обекти. Те няма да работят с пари в брой, а с карти - дебитни, кредитни и за гориво. Терминалите ще оперират на 8 езика - български, английски, немски, руски, гръцки, румънски, сръбски и турски.

Данните за автомобила и избраната винетка ще влизат в информационната систева, така че не е необходимо да се пази разписката за плащането - и няма да бъде изисквана при проверка на пътя.

Винетките, които не са изтекли към 17 декември,  ще продължат да важат. От АПИ препоръчват да бъдат превърнати в електронни, което може да стане през сайта и приложението. Водачите, които не направят това, няма да бъдат глобявани.

След 1 януари обаче, когато контролът за използването на винетки ще се извършва основно с камери, може да бъдат спирани за проверка, тъй като в базата данни няма да има информация, че имат винетка.

След 1 януари освен пътните полицаи проверки ще правят и служителите на Националното тол-управление в Агенция "Пътна инфраструктура". За целта са им дадени 105 автомобила, оборудвани с техника за разпознаване на регистрационния номер и проверка дали за него има данни за платена винетка. Те могат също да спират превозните средства на пътя, както и да проверяват документите на водачите.

Допълнително контрол ще се извършва и чрез камери, разположени на 295 рамки по цялата пътна мрежа.

Глобата за каране без винетка остава 300 лева за леките автомобили и до 3000 лева за по-тежките превозни средства. Новост е въвеждането на т.нар. компенсаторни такси. Техният размер все още не е одобрен, но за леките автомобили се предвижда тя да е 70 лева и да може да се плати на място, ако провинилият се водач бъде спрян от някой от екипите на "Националното тол-управление".

Плащането ще става само с дебитни или кредитни карти, а който няма възможност да се издължи на място, ще има две седмици да го направи. Ако този срок бъде изпуснат, глобата ще става 300 лева. Компенсаторната такса ще дава прави пътната мрежа да се ползва в продължение на 24 часа след налагането й. При установена липса на винетка на няколко места в един ден глобата ще е една.

При неплатени глоби за каране без винетка и други неиздължени санкции, автомобилът няма да може да мине през технически преглед, а водачът - да напусне страната. 

 

Електронни винетки заменят познатите стикери от днес, 17 декември.

Новата система за плащане за ползването на републиканските пътища предвижда леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона да бъдат таксувани на база време, както досега. Таксите за всички по-тежки превозни средства ще зависят от изминатото разстояние.

Тол системата, от която управляващите разчитат на над 1 милиард лева приходи годишно, трябва да заработи от средата на август 2019 г. Дотогава автомобили, микробуси, камиони и автобуси ще продължат да ползват винетки. Цените им остават като тазгодишните - за леките коли годишната струва 97 лева, тримесечната - 54 лв., месечната - 30 лв., а седмичната - 15 лева. Новото тук е уикенд винетка с цена 10 лева, която важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя.

На първо време електронните винетки ще се купуват през сайта bgtoll.bg и специално разработено мобилно приложение. Плащането в тях ще може да става с дебитна или кредитна карта, както и с банков превод.

Плащането с карта може да стане минути преди пътуването. При банков превод обаче е добре да бъде направен няколко дни преди тръгването.

Как, какво, къде, кога

При купуване на електронна винетка се попълват регистрационният номер на автомобила, е-mail адрес, ако потребителят желае да получи обратна информация за купената винетка, срок за валидност и начална дата за винетката. Важно е, преди да се потвърди плащането, да се провери дали номерът на колата е въведен правилно. Потвърждение, че автомобилът има валидна винетка, ще може да се направи на сайта bgtoll.bg и през мобилното приложение.

От 1 януари електронна винетка ще може да се купи от терминали за самотаксуване в търговските обекти, както в познатите досега места - бензиностанции, пощенските клонове, областните пътни управления и др. Терминалите за самотаксуване ще бъдат 500 броя, разположени на граничните пунктове и в търговски обекти. Те няма да работят с пари в брой, а с карти - дебитни, кредитни и за гориво. Терминалите ще оперират на 8 езика - български, английски, немски, руски, гръцки, румънски, сръбски и турски.

Данните за автомобила и избраната винетка ще влизат в информационната систева, така че не е необходимо да се пази разписката за плащането - и няма да бъде изисквана при проверка на пътя.

Винетките, които не са изтекли към 17 декември,  ще продължат да важат. От АПИ препоръчват да бъдат превърнати в електронни, което може да стане през сайта и приложението. Водачите, които не направят това, няма да бъдат глобявани.

След 1 януари обаче, когато контролът за използването на винетки ще се извършва основно с камери, може да бъдат спирани за проверка, тъй като в базата данни няма да има информация, че имат винетка.

След 1 януари освен пътните полицаи проверки ще правят и служителите на Националното тол-управление в Агенция "Пътна инфраструктура". За целта са им дадени 105 автомобила, оборудвани с техника за разпознаване на регистрационния номер и проверка дали за него има данни за платена винетка. Те могат също да спират превозните средства на пътя, както и да проверяват документите на водачите.

Допълнително контрол ще се извършва и чрез камери, разположени на 295 рамки по цялата пътна мрежа.

Глобата за каране без винетка остава 300 лева за леките автомобили и до 3000 лева за по-тежките превозни средства. Новост е въвеждането на т.нар. компенсаторни такси. Техният размер все още не е одобрен, но за леките автомобили се предвижда тя да е 70 лева и да може да се плати на място, ако провинилият се водач бъде спрян от някой от екипите на "Националното тол-управление".

Плащането ще става само с дебитни или кредитни карти, а който няма възможност да се издължи на място, ще има две седмици да го направи. Ако този срок бъде изпуснат, глобата ще става 300 лева. Компенсаторната такса ще дава прави пътната мрежа да се ползва в продължение на 24 часа след налагането й. При установена липса на винетка на няколко места в един ден глобата ще е една.

При неплатени глоби за каране без винетка и други неиздължени санкции, автомобилът няма да може да мине през технически преглед, а водачът - да напусне страната. 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?