Край на присъствието на автомобилните инструктори по време на изпита за книжка на техните курсисти. Електронна система пък ще оценява тяхното представяне. Това са част от промените, които готви Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, които лично министър Росен Желязков представи вчера пред Министерския съвет. Днес той коментира темата в ефира на БНТ, като засегна и проблемите в БДЖ, концесията на летище София и битката на България с т.нар. пакет "Мобилност" в Европейския парламент. 

"Теоретичната подготовка на водачите в момента се извършва в т. нар. бели стаи. Нашето желание е да направим практическия изпит в "бели автомобили", където електронните системи ще преценяват грешките на водача, подготовката му и т.н.", обясни министър Желязков и допълни, че това не са мерки срещу обучителните центрове, а имат за цел да оптимизират работата на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". 

Под "бели стаи" се има предвид специално подготвени помещения, оборудвани с изолирани индивидуални кабинки и непрозрачни прегради между тях. Когато един курсист влиза в стаята, той предварително е проверяван с детектори за скрити устройства за подсказване - не се допускат лица с мобилни телефони и други технически средства. "Белите стаи" са оборудвани с таблет, камера и скенер, който засича сигналите на други електронни устройства. 

По думите на Желязков новите мерки нямат за цел просто да намалят участието на човешкия фактор в оценяването на един водач, а да направят тази оценка максимално обективна и допълни, че "обективната оценка може да се направи само от системи, които не зависят от човешката преценка". 

Министърът коментира и последните акции на прокуратура и полиция в ДАИ-Пловдив, като обеща, че такива акции ще предстоят и занапред. По думите му проблемите в изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" се дължат на факта, че в момента има два режима - лицензионен и режим по контрол на пътя. Това пък от своя страна правело връзката между администрацията и бизнеса много тясна, което генерирало корупционните схеми. Мерките за превенция, които се предвиждат, са да се прекъсне физическата връзка между администрация и бизнес с интегрирана система за електронно заявяване и електронно получаване. Компанията "Информационно обслужване" ще направи тази система, допълни министърът. Тя трябва да е готова до няколко месеца.

БДЖ

Желязков коментира и проблемите в Българските държавни железници. Той потвърди, че в момента има недостиг от около 20 локомотива, но обеща, че през следващата година той ще бъде наваксан. На 20 октомври пък ще бъдат възстановени всички спрени слабопосещавани от пътници линии.

Министърът припомни, че още като поел поста, е решил да направи организационни промени в трите дружества на групата БДЖ (които две години след началото на мандата обаче още не са направени).

"В момента връзката между двете дружества се опосредства от холдинг БДЖ и всъщност собственик на операторите на товари и пътници е холдингът. Тогава казах, че ще се преразгледа ролята и мястото на холдинга, та вече е дошло времето това да намери своята трансформация и това ще бъде одобрено от мене тази седмица като процедура за преобразуване с оптимизиране на дейността и оставането само на две дружества", каза министърът.

"Летище София"

Желяков припомни, че въпреки че има избран концесионер, отдаването на летището още не е факт, защото се чака решение на Комисията за защита на конкуренцията. По думите му този процес трябва да бъде завършен до края на годината. След като договорът бъде сключен, концесионерът се е задължил да направи едно плащане от 550 млн. лв., които могат да бъдат използвани за погасяване на задълженията на БДЖ. 

Припомняме, че в последния работен ден преди изтичането на законовия срок двама от кандидатите за концесионер на "Летище София" са подали жалба срещу избора на изпълнител. На 17 юли Желязков обяви, че в концесионната процедура победител е консорциум "Соф Кънект" (фонд "Меридиам Ийстърн Юръп инвестмънтс САС" в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен").Операторът на мюнхенското летище е спечелил пред останалите четирима допуснати кандидати до конкурса с най-голям брой точки - 86,12, като е получил и максималните 100 точки в графа "техническо предложение" (както и още две). Аеропортът в Мюнхен е второто най-натоварено летище в Германия след това във Франкфурт.

"Аз съм доволен от участието на толкова реномирани участници, благодаря за това, че те намериха и експертната, и политическата воля да участват в такава процедура. В такъв процес обаче има един избран и той е избран. Така че аз съм доволен", каза Желязков. 

Част от задълженията на новия концесионер ще бъдат да изгради нов терминал, да увеличи пътникопотока, да изгради нова писта, да подобри условията и да запази или увеличи персонала.

Пакет "Мобилност" 

"В една определена фаза ние имахме шансове, за съжаление за малко не ни достигна да блокираме пакета. В момента сме в друга ситуация - преговаряме с останалите държави членки, преговаряме с Европарламента. Ще се опитаме да оптимизираме всички предложения, вярваме, че ще постигнем успех, защото активното участие в преговорите е предпоставка за това", коментира горещата тема за българските международни превозвачи Желязков.