Над 2600 снегорина са работили през нощта, която е била "много сериозна и критична", макар че понякога движението им може да бъде наречено въртене нахалост. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в студиото на БТВ.
Тя напомни, че според западните стандарти е трябвало пътната мрежа просто да бъде затворена, но правителството се е съобразило с прибирането на гражданите от празниците и опасността от обледявания вече е преодоляна.
"Най-лесно е да се каже, че не се чисти. Повярвайте ми - 2600 машини са много машини. Стандартите изискват при този снежговалеж от 12 часа да затворим всичко, да изчистим и да пуснем трафика."
Тя описа ситуацията така: "Минава снегоринът и след 5 мин. изглежда, че никога не е чистено". Павлова обаче каза, че се намират в "параграф 22" - ако затворят пътната мрежа пък, всички ще питат защо са затворили.
Не може да очакваме, че ще се изпари снегът - завърза тя диалог с утвърдително кимащия Антон Хекимян.
- И аз пътувах и видях, че има снегорини. Но имаше и сняг - заключи тв водещия.
- Е, зима е - какво да има на пътя - попита го Павлова.
- Да, иначе ще трябва да сложим реотани на пътищата - отбеляза с разбиране той.
- Ако искаме да им сложим реотани на пътищата, ще ни трябва милиард годишно за пътно поддържане - изчисли Павлова.
Двамата напомниха единодушно, че стандартите за републиканските пътища не са като в града - до черен асфалт, а са 3 см сняг останал на магистрала, 5-7 см на първокласните и 10 см на третокласните пътища, при това 2 часа след като е спрял снеговалежът.
Павлова обърна внимание, че по 3 снегорина са ходили на ветрило по магистралите, вместо да чакат да спре валежът.
- Има области, където не е идеално. Но трябва да погледнем и другата страна на нещата - при минус 15 работят хората и дават всичко от себе си. Това са 5000 човека и това са живи хора. И трябва да си помагаме, а не само да се критикуваме. Дори при минус 15-20 имахме случай - на снегорин му замръзна горивото, акумулаторите падат - продължи тя.
- Замръзнало горивото дори на снегорина... - вметна Хекимян.
Тя поясни, че при общ бюджет около 60 млн. лв. за поддържане на републиканските пътища, в градовете бюджетите са много по-големи и там се чисти до черно.
В републиканската пътна мрежа плащаме за поддържане, не плащаме на кватратен метър. Солта при минус 10 престава да действа, сипваме калциев бихлорид, дъждът го измива и оттича в каналите. И само и само - това са пътища, по които минават по 3 коли, каза министърката.
На забележката на водещия, че хората са недоволни от поскъпването на винетките, Павлова каза:
2 лв. на месец е оскъпяването на винетката. И мисля, че тази тема и вие я преекспонирахте заради липсата на новини по Коледа.
На което не последва възражение от водещия.
Относно новите два лота на магистрала "Хемус" - от Ябланица до Угърчин и до разклона Плевен-Ловеч, тя поясни, че не знае дали са ги спечелили фирми, свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев, защото победителите са консорциуми от много фирми.
По повод цената, която е набъбдана до 800 млн. лв, Павлова каза, че не е вярно, че са избрани най-скъпите оферти - всички са били идентични без големи отклонения, с изключение на една. Т.е. - цените били "еднакво високи".
Когато обаче поръчката била обявена преди години, нямало реален проект и затова сега цената ни се струва висока. Истинските разценки били ясни едва през лятото на 2015 г., а по трасетата се налагат няколко тунела, над 10 км виадукти и всичко това са скъпи съоръжения, подчерта Павлова.
Тя изрази надежда до 6 месеца да свършат обжалванията на конкурса, за 6-9 месеца лотовете да се допроектират, да минат отчужденията и работата да започне през 2017 г.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни