НАДЯ ХОМАМИ

"Гардиън"

Провокира серия от смешни картинки и дори видеоигра, но при все това 20-годишният поход на Леонардо ди Каприо към Оскара може би най-сетне е към края си. Въпреки че Ди Каприо е играл в някои от най-големите холивудски филми в последните две десетилетия, сред които „Титаник“, „Хвани ме, ако можеш“, „От другата страна“ и „Вълкът от Уолстрийт“, има растяща увереност в индустрията, че петата номинация за статуетката на касовия артист – за „Завръщането“ – ще му донесе така бленуваната награда на 88-ата церемония на Академията в неделя.

Ди Каприо е най-очевидният фаворит в историята на залаганията за Оскар – ставката, при която букмейкърите приемат залози е 1/100 (бел. ред. – ако заложите 100 долара и спечелите, ще приберете едва 101 долара). Говорител на хазартния сайт „Уилям Хил“ коментира:

„Със ставка 1/66 Хелън Мирън („Кралицата“) беше най-слабо заплатената победителка в историята – сега Леонардо ди Каприо поема честта и изглежда, че скоро ще имаме крал“.

„Завръщането“, чиито снимки са продължили 7 месеца при температури под нулата, води на Оскарите с 12 номинации, включително в категориите за най-добър филм и режисура. Ди Каприо вече спечели Златен глобус за ролята си на Хю Глас, трапер от XIX век, който жадува отмъщение за мъжа, убил сина му и оставил го да умре в пустошта. Мъчителният филм проследява Ди Каприо, смъртно ранен от мечка, който пропълзява стотици километри през снежни планини, пада от водопад и дори спи във вътрешността на изкормен кон.

„Смятам, че неговото изпълнение трябва да се види от милиони хора и съм убеден, че те ще бъдат емоционално заинтригувани и доволни, като видят Лео в подобен мащаб“, заяви режисьорът на филма Алехандро Гонзалез Иняриту.

Ди Каприо получава първата си номинация за Оскар през 1994 за поддържащата си роля на младеж с увреждания в „Защо тъгува Гилбърт Грейп“. Въпреки че последващите му роли в „Ромео и Жулиета“, „Плажът“ и „Титаник“ го изстрелват под светлината на прожекторите и го превръщат в знаменитост, отнема още цели 11 години да получи втората си номинация – този път за изпълнението в „Авиаторът“.

След това следват още номинации – през 2007 за „Кървав диамант“ и през 2014-а за „Вълкът от Уолстрийт“, но отново Ди Каприо не успява да прибере трофея у дома, предизвиквайки безброй интернет шегички, които се подиграват с изпускането на Оскара на косъм. Нова видеоигра на име „Буйството на Лео на червения килим“ позволява на играчите да помогнат на Ди Каприо да „спечели наградата този път“, като се надпреварва с тазгодишните си конкуренти – Мат Деймън („Марсианецът“), Майкъл Фасбендър („Стив Джобс“), Еди Редмейн („Момичето от Дания“) и Браян Кранстън („Тръмбо“) по червения килим.

Джейн Кроутър, редактор на „Тотал филм“, коментира, че тази година Ди Каприо има всичко на своя страна:

„Оскарите не непременно награждават хората само върху изпълнението им – те отличават актьори и на базата на общата история, която върви редом по пътя към церемонията. Около Леонардо наративът е, че е голям актьор, бил е в много велики филми и никога в миналото не е печелил. Другото около него в случая, в този конкретен филм, е, че човекът е страдал за изкуството си, боледувал е, мръзнал е, наистина е ял бизонски черен дроб, въпреки че е вегетарианец, бил е толкова верен и отдаден на проекта. Това е точно този тип история, която гласуващите на Оскарите обичат.

Също така, този път той изигра играта открай до край. Откликна на всеки. Обичайно Ди Каприо не се вълнува особено от рекламните кампании около филмите си, не му е уютно на червения килим, но този път застана там. Академията откликва на някой, който показва, че действително уважава и цели статута, който наградата носи. Въпреки че всеки казва каква чест е дори само номинацията, те харесват, когато някой иска статуетката наистина. Наистина ли ролята в „Завръщането“ е най-добрата сред останалите в категорията? Не непременно. Но всеки ще се съгласи, че Леонардо си заслужи Оскара за цялостния сбор от работата си“.

Редакторът на списание „Импайър“ Дан Джолин също се изказва:

„Всяка година на Оскарите сме склонни да виждаме хора, за които имаме огромно чувство, че се задава техният миг. Ди Каприо изглежда е узрял за този момент – това е неговата четвърта номинация за главна роля и пета като актьор въобще.

Има я също и стойността на изпълнението му в „Завръщането“, която е истинско „страдание в името на изкуството“. Това качество си пасва добре с афинитета на Академията да отличава актьори, които се хвърлят в екстремни физически трансформации или, както е в случая, в екстремни физически ситуации“.

„Хората са израснали с Леонардо, чувстват, че го познават, че са инвестирали в него – казва и Кроутър. – Те искат да видят някой, който заслужава да бъде признат на най-високо ниво. Полага му се.“

Площад "Славейков"