Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова обясни пред Клуб Z, че е почти сигурно, че леките коли в България няма да плащат тол такса за преминаване по пътищата.

Ведомството ѝ търси начин да намери по-адекватна методика за осигуряване на средства за поддръжката на пътищата от съществуващата винетна система. В момента  екип на Световната банка прави анализ за различните варианти, а целите са две в едно - от една страна да се увеличат приходите в хазната, а от друга - да има справедливост и ремонтите на дупките по асфалта да се плащат от онези, които най-много ги рушат.

По повод на опасенията, че леките коли ще бъдат натоварени с плащане на такси за всеки изминат километър, Павлова заяви:

"Информацията за въвеждането на тол таксите бе изкривена. Наели сме международен екип от международен екип и не става дума за бакалски сметки. В момента специалисти от Германия, Франция, Великобритания и САЩ изчисляват. Световната банка разглежда всички хипотези, но въвеждането на тол такса за всички превозни средства по предварителни данни изобщо не излиза. На този етап изобщо не разглеждаме този вариант."

Според министърката така остават другите две възможности - леките коли да продължат да изплащат винетна такса, а след 2018 г. само превозните средства над 3,5 тона да се издължават на изминато разстояние или автомобилите да са на електронен стикер, а тол системата да важи само за автобуси и камиони.

"Това са трите хипотези. Така че въпросът е дали ще запазим хартиените винетки, или ще бъдат електронни. Последното е най-разумно според мен, тъй като се стремим към електронно правителство", обясни Павлова.

Според нея до декември тази година екипът на Световната банка ще е готов с предложение за най-изгодния модел и за кои пътища ще се прилага.

Тук също имало няколко различни възможности - тол системата за тежките коли да е за магистрали и първокласни пътища или към тях да се добавят и второкласните. Възможно било също така и таксата за преминаване да обхване и третокласните пътища.

"Трябва да се изясни и видът инвестиция. Дали ще бъде публично-частно партньорство, концесия или просто държавата ще инвестира, очаквайки бъдещи приходи", каза министър Павлова.

Според нея всичко ще зависи от данните на анализа на Световната банка, като имало възможност тол таксите за различните видове пътища да бъдат въвеждани по различно време.

"По предварителни данни въвеждането на тол такси за леките коли не е подходящ вариант. Той е скъп и не е социално поносим. Не се прилага почти никъде, освен в много богатите държави. Така че не се задълбочаваме върху него и няма резон да бъде въвеждан", успокои Павлова.